/

کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا: تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام را خاتمه خواهم داد

ران دیستانیس، یکی از کاندیداهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، تلاش‌های دولت بایدن برای راضی کردن ایران و احیای توافقنامه تسلیحات هسته‌ای دولت اوباما با حکومت دینی در تهران را که متعهد به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه اسرائیل است، پایان خواهد داد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ران دیسانتیس در جمع صهیونیست‌های مسیحی، حمایت خود را از اسرائیل اعلام و تأکید کرد که این حمایت در زمانی که عضو کنگره بوده و پس از آن در دوران فرمانداری وی نیز ادامه داشته است.

مسیحیانی که به‌طورجدی از بازگشت یهودیان بـه فـلسـطین به عنوان ارض موعود حمایت می‌کنند، مسیحی صهیونیست شناخته  می‌شوند.

او در اجلاس سالانه «مسیحیان متحد برای اسرائیل» گفت که در صورت انتخاب شدن، برای پایان دادن به درگیری اسرائیل با فلسطینی‌ها به توافق صلح اسرائیل و عربستان سعودی فشار خواهد آورد.

دیسانتیس گفت: «یهودیه و سامره سرزمین‌های اشغالی نیستند. اینها برخی از تاریخی‌ترین سرزمین‌هایی هستند که به دوران کتاب مقدس بازمی‌گردند».

یهودیه و سامره که کرانه باختری نیز نامیده می‌شود، نقطه عطف اصلی در رویارویی اسرائیل و فلسطین بوده است. بیشترین تمرکز جمعیت فلسطین در آن مناطق قرار دارد، اما شهرک‌های یهودی‌نشین نیز در آنجا وجود دارند و برای تثبیت حق اسرائیل به این سرزمین طراحی شده‌اند.

دیسانتیس گفت که با تلاش‌های دولت بایدن علیه اورشلیم یکپارچه و اجبار به «راه‌حل دو کشوری» که اسرائیل را مجبور می‌کند مرزهای قبل از ۱۹۶۷ را قبول کند، مخالف است.

او گفت: آن‌ها می‌خواهند اورشلیم را تقسیم کنند و موارد دیگری را انجام دهند، اما چیزی که باید به آن توجه کرد این است که با افرادی که به حق وجود یک دولت یهودی باور ندارند نمی‌توان صلح برقرار کرد.

وی با اشاره به سابقه قوی اسرائیل در زمینه نوآوری علمی گفت: «ما همچنین سیاست بایدن مبنی بر ممنوعیت تأمین مالی پروژه‌های همکاری علمی در اورشلیم شرقی، جولان، یهودیه و سامره را معکوس کنیم».

دیسانتیس گفت جو بایدن از این سو چنین کاری انجام می‌دهد و از سوی دیگر تحریم‌های ایران را لغو می‌کند و پروژه‌های مرتبط با حزب کمونیست چین را تامین مالی می‌کند، «این اصلاً چه معنایی دارد؟ اشتباه است.»

دیسانتیس گفت که اگر او انتخاب شود، کمک‌های مالی ایالات متحده به آژانس‌های سازمان ملل که اسرائیل را هدف قرار می‌دهند، مانند شورای حقوق بشر، قطع خواهد کرد.

او وعده داد که برای گسترش پیمان ابراهیم حرکت خواهد کرد که مراکش و سودان را نیز شامل می‌شود.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان گفت: «ما باید بتوانیم یک توافق صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی انجام دهیم. ما باید این کار را انجام دهیم.»

او تأکید کرد: «کشورهای عربی می‌دانند که تهدید اصلی برای خاورمیانه اسرائیل نیست. بزرگترین تهدید برای خاورمیانه، ایران است.»

فرماندار فلوریدا خاطرنشان کرد که در طول خدمت سربازی خود در عراق در سال ۲۰۰۷، در حالی که ایالات متحده عمدتاً در مناطق مسلمان سنی‌نشین می‌جنگید، بیشتر تلفات آمریکایی‌ها به دست شبه نظامیان شیعه بود که توسط ایران تأمین مالی می‌شدند. او تخمین زد که این نیروها هزار سرباز آمریکایی را در طول جنگ عراق کشته‌اند.

او همچنین ادامه داد من معتقدم که اگر ما با میانجیگری ایالات متحده یک توافق صلح عربستان و اسرائیل را انجام دهیم، به طور مؤثر به درگیری اعراب و اسرائیل برای همیشه پایان خواهد داد و این برای قدم بزرگ برای برقراری صلح در خاورمیانه است.