/

کارشناسان سازمان ملل: حجاب اجباری مصداق آپارتاید جنسیتی است؛ بنیاد جمهوری اسلامی بر آن استوار است

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای مشترک، ضمن محکوم کردن اقدام جمهوری اسلامی در نقض حقوق و آزادی‌های فردی در ایران، تصویب پیش‌نویس لایحه موسوم به «ترویج عفاف و حجاب» را مصداق آپارتاید جنسیتی توصیف کردند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، هشت تن از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان اقدام جمهوری اسلامی در نقض حقوق و آزادی‌های فردی در ایران و تصویب پیش‌نویس لایحه موسوم به «ترویج عفاف و حجاب» را محکوم کردند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که هدفشان از اعمال «تبعیض‌های نظام‌مند» سرکوب زنان و دختران و شکستن مقاومت آن‌ها در برابر حکومت‌ است.

آنها عنوان کرده‌اند که تصویب پیش‌نویس لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» ذاتا تبعیض‌آمیز است و زمینه آزار جنسیتی زنان و دختران را فراهم می‌کند.

در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه این کارشناسان به این نکته نیز اشاره شده است که لایحه موسوم به «عفاف و حجاب»، حتی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز همخوانی ندارد.

به نوشته کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران با تصویب و اجرای این لایحه طیف گسترده‌ای از حقوق و آزادی‌های بنیادی زنان، از جمله حق مشارکت در زندگی فرهنگی، آزادی باور و بیان، آزادی اعتراض‌ مسالمت‌آمیز، حق دسترسی به خدمات اجتماعی، آموزشی، بهداشتی، آزادی جابه‌جایی، و نیز ممنوع بودن تبعیض جنسیتی را نقض می‌کند.

کارشناسان در بخش پایانی بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که قوانین «حجاب اجباری» را کنار بگذارد.

آنها همچنین از سران جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا شرایطی فراهم کند که زنان و دختران در ایران بتوانند از حقوق و آزادی‌هایی که برابر قوانین بین‌المللی به‌ رسمیت شناخته شده است به‌طور کامل بهره‌مند شوند.