یوهان
/

چهارمین جلسه دادگاه یوهان فلودروس شهروند سوئدی زندانی در ایران برگزار شد

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یوهان فلودروس، شهروند سوئدی زندانی در ایران برگزار شد. ناظران، بازداشت و پرونده‌سازی برای او را با تلاش جمهوری اسلامی برای بازگرداندن حمید نوری از زندانی در سوئد مرتبط می‌دانند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رسانه های داخل ایران گزارش کردند که چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «یوهان هنریک نیلز فلودروس»، شهروند سوئدی، روز یک‌شنبه ۲۴ دی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی استان تهران به ریاست ایمان افشاری و با حضور «نماینده دادستان، متهم، وکلای متهم، و مترجم رسمی» تشکیل شد.

بنا بر گزارش‌ها، کاردار سفارت سوئد در تهران نیز همراه با مترجم رسمی در این جلسه حضور داشت.

در این جلسه، رئیس دادگاه با بیان این که «نقش شما و ارتباطاتتان با وزارت دفاع سوئد حائز اهمیت است»، به یوهان فلودروس گفت که «در دفاعیات خود برای حضور در ایران مطالبی را مطرح کردید که ارتباطی با مسائل نظامی نداشته است.»

در گزارش رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی آمده که نماینده دادستان پرسش‌هایی درباره «ارتباطات» فلودروس با «وزارت دفاع و ارتش سوئد» بر پایه آنچه «ایمیل‌های مستندسازی‌شده از تلفن همراه متهم» خوانده شده، پرسید.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی سفرهای این شهروند سوئدی به ایران را زیر سوال برده‌اند و یوهان فلودروس را متهم کرده‌اند که او «دیدارهایی با عناصر اطلاعاتی سفارت‌های چند کشور اروپایی» داشته است؛ اتهامی که فلودروس آن را رد کرده است.

در این جلسه دادگاه، نماینده دادستان درباره این مسئله از متهم پرسش‌هایی پرسید و گفت که پرسش‌ها «در راستای انکارات متهم در جلسات قبل» و «علت یادگیری زبان فارسی و ارتباطش با وزارت دفاع و ارتش سوئد» است و «مطلقا تصمیم به اتهام جدید و بازجویی نیست.»

در پایان، رئیس جلسه اعلام کرد که رسیدگی به پرونده جلسه آینده ادامه می‌یابد، اما در گزارش‌ها به زمان برگزاری جلسه بعدی اشاره نشده است.

یوهان فلودروس، شهروند ۳۳ ساله سوئدی و کارمند دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا است. او ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در زمان بازگشت از سفری تفریحی به ایران، به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد.

خانواده یوهان فلودروس، او «بدون هیچ دلیل موجه یا روند قانونی» بازداشت شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر پیش از این در بیانیه‌ای درباره این کارمند دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «بازداشت طولانی‌ او مطابق با الگوی بازداشت‌های مستبدانه دوتابعیتی‌ها و اتباع خارجی، یعنی عملا گروگان‌ها، است که به عنوان ابزار معامله در مناقشات دیپلماتیک جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

روابط میان استکهلم و تهران در پی بازداشت حمید نوری در آبان ۱۳۹۸ و محاکمه او به اتهام نقش داشتن در اعدام دسته جمعی و شکنجه زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ تیره شد.

در پی تایید حکم حمید نوری دادیار پیشین زندان گوهردشت در دادگاه تجدید نظر سوئد، روزنامه «کیهان» که مدیرمسئول آن نماینده علی خامنه‌ای است، اعلام کرد که حکم «سنگین» و «پشیمان‌کننده» علیه یوهان فلودروس صادر خواهد شد.