پول نفت کجا می‌رود؟؛ آلودگی نفتی عظیم در سواحل گناوه به دلیل نشت نفت بر اثر فرسودگی تاسیسات

به دنبال عدم سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی برای نوسازی تاسیسات نفتی و فرسودگی این شبکه، بخش گسترده‌ای از منطقه گردشگری ساحل گناوه در ایران به دلیل نشست نفت دچار آلودگی شده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محمد شکیبی نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر گفت؛ در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه روز شنبه گزارش آلودگی نفتی در سه مایلی بندر گناوه دریافت شد.

وی با بیان اینکه تیم مقابله با آلودگی از بندر بوشهر به موقعیت آلودگی اعزام شد، افزود: عملیات پاکسازی سواحل از آلودگی‌های نفتی ادامه دارد.

شکیبی نسب گفت: این آلودگی همچنان ادامه دارد. علت آلودگی، نشت نفت از خط لوله بندر گناوه به جزیره خارک که از زیر دریا رد می‌شود گزارش شده است.

این مقام گفته است نشت نفت به شرکت نفت نیز اطلاع‌رسانی شد و تا زمان رفع نشتی، پاک‌سازی به وسیله تجهیزات به تنهایی کارآیی ندارد.

همچنین عبدالرحمن مرادزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با مشاهده لکه‌های نفتی در خلیج‌فارس مسیر دریایی گناوه تا خارگ، این آلودگی به اداره کل بنادر و دریانوردی و پایانه نفتی جزیره خارگ برای مهار و کنترل آن اطلاع‌رسانی شد.

مرادزاده افزود: نشت نفت در سواحل گناوه مربوط به خط انتقال نفت از گناوه به پایانه نفتی جزیره خارگ است.

وی اظهار داشت: برای مهار و جمع‌آوری لکه‌های نفتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر شناورهای مخصوص پاکسازی به منطقه اعزام کرده است.

به دلیل سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی، تاسیسات نفت ایران دچار فرسودگی است.

مشخص نیست که رسانه‌ها چه میزان برای برآورد مستقل حجم آلودگی‌های نفتی و سرعت عمل پاکسازی منطقه، استقلال عمل دارند.

آلودگی سواحل به مواد نفتی خطرات محیط زیستی برای گردشگران و آبزیان به همراه دارد.