اجبار چادر

پوشش چادر در ادارات قم اجباری شد

استانداری قم با صدور بخشنامه‌‌ای، پوشش چادر را برای تمام کارکنان زن ادارات اجباری اعلام کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در بخشنامه معاون اجتماعی استانداری قم آمده است: «مقرر گردید کلیه کارمندان خواهر بر اساس قوانین عفاف و حجاب از سوی وزارت‌خانه‌های متبوع و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام و تردد در سطح اداره و محل کار با پوشش چادر و بدون آرایش صورت پذیرد».

در این بخشنامه که هفتم آذر ماه ابلاغ شده است کادر بهداشت و درمان از این مصوبه مستثنی‌ است. صدور این بخشنامه در حالی‌ است که شهروندان با از سر برداشتن حجاب در بیش از یک‌سال گذشته مرحله‌ تازه‌ای از مقاومت زنان را آغاز کرده‌اند.

ایندیپندنت فارسی در این باره نوشت: حاکمیت با راه‌اندازی گشت‌های حجاب و به خیابان‌ فرستادن حجاب‌بان‌ها و آمران به معروف برای مقابله رو در رو با شهروندان در تلاش است تا مقابل مبارزه زنان با حجاب اجباری بایستد. از سوی دیگر، نیز با نهایی شدن تصویب لایحه حجاب در هفته‌های آینده موج تازه‌ای از این فشارها علیه شهروندان شکل خواهد گرفت.

جزئیات این لایحه چند باری به بیرون درز کرد که با واکنش حقوقدانان و شهروندان مواجه شد. در این لایحه نه تنها در مورد چادر به سر کردن کارمندان بلکه در مورد حجاب عروسک‌ها و اسباب‎‌بازی‌ها نیز تصمیم‌گیری شده بود. در لایحه حجاب، برای رعایت حجاب در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها مقرراتی پیش‌بینی شده است. در این مصوبه مجلس شورای اسلامی که با پیشنهاد دولت تهیه شده، آمده است: «تمام مغازه‌های اسباب‌بازی‌فروشی باید بر سر عروسک‌های پشت ویترین، روسری و چادر قرار دهند و لباس‌ها گشاد بر تن مجسمه‌ها و عروسک‌ها بپوشانند.»

محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد ممنوع‌التدریس دانشگاه تهران در این باره نوشته بود: «‌براساس ماده ۴۳ مصوبه‌ ‎حجاب و عفاف، تمام مغازه‌های اسباب‌بازی‌فروشی باید بر سر عروسک‌های پشت ویترین، روسری و چادر قرار دهند و لباس‌ها گشاد بر تن مجسمه‌ها و عروسک‌ها بپوشانند.»