پرچم جمهوری اسلامی و پاکستان
/

پاکستان کشته شدن ۹ شهروند خود در ایران را به‌ شدت محکوم کرد

مردان مسلح ناشناس ۹ کارگر پاکستانی را در منطقه مرزی سراوان، در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران، کشتند و شمار دیگری را زخمی کرده‌اند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پاکستان ضمن تایید کشته‌شدن ۹ نفر از اتباع آن کشور در ایران، خواستار انجام «تحقیقات‌ فوری» درباره این «حادثه‌ تروریستی» برای مجازات عاملان شد.

رسانه‌های ایران پیشتر در روز شنبه ششم بهمن گزارش دادند مردان مسلح ناشناس ۹ تبعه خارجی را در جنوب‌ شرقی ایران و در نزدیکی مرز پاکستان کشتند.

بر اساس این گزارش‌ها، تیراندازی در خانه‌ای در شهرستان سراوان در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی مرز پاکستان رخ داده است.

به گفته وب‌سایت حال‌وش، که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، قربانیان کارگران پاکستانی بودند که در یک تعمیرگاه خودرو زندگی و کار می‌کردند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، در واکنش گفت «این یک حادثه هولناک و نفرت‌انگیز است و ما آن را به صراحت محکوم می‌کنیم.»

او افزود: «ما با مقامات جمهوری اسلامی در تماسیم و بر لزوم رسیدگی فوری به این حادثه و پاسخگویی به دست اندرکاران این جنایت شنیع، تاکید کرده‌ایم.»

محمد مدثر تیپو، سفیر پاکستان در ایران، این حادثه را هولناک خوانده و در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که «عمیقا از این واقعه شوکه شده است.»

او گفت که سفارت پاکستان در ایران از خانواده‌های کشته‌شدگان حمایت کامل خواهد کرد و از ایران خواسته که برای پیگیری این واقعه به طور کامل همکاری کند.

به گزارش سازمان حقوق بشری حال وش این ۹ شهروند پاکستان همگی کسانی بودند که از پانزده سال پیش در شهر سیرکان به کارهای کارگری، صافکاری خودرو و برقکاری مشغول بودند و در داخل یک اتاق در محوطه تعمیرگاه زندگی می‎‌کردند.

هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است.

رسانه‌های ایران گزارش داد که پلیس در جست‌وجوی سه مرد مسلح است که بعد از تیراندازی از صحنه فرار کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم این حمله را به‌شدت محکوم کرد. او گفت که ایران با دولت پاکستان و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند و «ایران و پاکستان به دشمنان اجازه نخواهند داد به روابط برادرانه دو کشور صدمه وارد کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

این حمله در شرایطی رخ داده است که سفیران دو کشور، که در پی تنش ماه گذشته به کشورشان فراخوانده شده بودند، ماموریت دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

روابط تهران و اسلام‌آباد پس از حمله ۲۶ دی سپاه پاسداران به مواضعی در داخل خاک پاکستان و حمله متقابل پاکستان در روز ۲۸ دی، اندکی به تنش کشیده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش گفته بود که هیچ نیازی به تشدید تنش‌ها نیست و ایالات متحده خواستار «خویشتن‌داری همه طرف‌ها» است.