/

وزیر دفاع اسرائیل: حکومت ایران سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله می‌دهد

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در یک نشست مطبوعاتی از حمایت مالی صدها میلیون دلاری جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه خبر داد و گفت که حکومت ایران تنها در یک مورد، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله لبنان می‌دهد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در یک نشست مطبوعاتی از حمایت مالی صدها میلیون دلاری جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه خبر داد و گفت که حکومت ایران تنها در یک مورد، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله لبنان می‌دهد.

به گزارش فرانیوز، وزیر دفاع اسرائیل در ادامه گفت: «گروه تروریستی حماس که بر نوار غزه حکومت می‌کند سالانه ۱۰۰ میلیون دلار از سوی ایران تامین مالی می‌شود و کمک‌های مالی اضافی به ارزش ده‌ها میلیون دلار به دومین گروه تروریستی بزرگ در منطقه تحت محاصره فلسطین یعنی جهاد اسلامی فلسطین اختصاص می‌یابد.»

کمک‌های مالی صدها میلیون دلاری جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان اقتصادی نسبت به فروپاشی اقتصادی در ایران هشدار داده و از قرار گرفتن بخش عمده‌ای از شهروندان در زیر خط فقر خبر می‌دهند.

گالانت همچنین خاطرنشان کرد شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و حوثی‌های یمن نیز سالانه میلیون‌ها دلار از جمهوری اسلامی پول می‌گیرند.

او همچنین هشدار داد: دوران درگیری‌های محدود به پایان رسیده است. در آینده نزدیک اسرائیل احتمالاً به‌جای درگیری‌های محدود در یک جبهه، با درگیری در چند جبهه مواجه خواهد شد.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه گفت، ما با یک دوره امنیتی جدید روبرو هستیم که ممکن است همزمان در همه عرصه‌ها با تهدیدی واقعی مواجه شویم و  سال‌ها با این فرض کار کردیم که می‌توان درگیری‌های محدود را مدیریت کرد، اما این پدیده‌ای در حال از بین رفتن است.

ژنرال یوآو گالانت با اشاره به تشدید درگیری‌ها در اوایل ماه جاری میلادی در چندین جبهه در طی چند روز، گفت: «ایران موتور محرکه همگرایی جبهه‌ها است.»

اشاره این مقام امنیتی به شلیک راکت از نوار غزه و حملات تلافی‌جویانه اسرائیل بود که با حمله مجدد راکتی به اسرائیل از لبنان و سوریه پاسخ داده شد که در پاسخ، ارتش اسرائیل در ساعات اولیه بامداد ۱۸ فروردین، مناطقی از جنوب لبنان و نوار غزه را مورد هدف قرارداد.

یوآو گالانت در ادامه سخنان روز پنج‌شنبه خود در سخنانی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که حکومت ایران بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به توانمندی هسته‌ای نظامی نزدیک شده است.

او همچنین گفت: «در مواجهه با این تهدید، ما باید به یکی از دو راه عمل کنیم: اقدام نظامی یا تهدید نظامی معتبر.»

چندی پیش وب‌سایت آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که اسرائیل به دولت جو بایدن در آمریکا و چند کشور اروپایی گفته است که حکومت جمهوری اسلامی با ادامه غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد وارد قلمرو خطرناکی خواهد شد که می‌تواند باعث حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران شود.

بر اساس این گزارش، دو مقام اسرائیلی هم گفتند که نتانیاهو و وزیر دفاع دولتش از لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در جریان سفر اخیرش به اسرائیل خواسته‌اند تا تحویل چهار هواپیمای سوخت‌رسان کی‌سی–۴۶ را که سال گذشته از آمریکا خریداری کرده بود، تسریع کند.

در اوایل اسفندماه سال گذشته نیز  کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با مقام‌های ارشد امنیتی اسرائیل پنج نشست محرمانه درباره ایران برگزار کرده و در این نشست‌ها تصمیم‌گیری شده که سطح آمادگی نظامی اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران به طرز چشمگیری افزایش یابد.

به گزارش این رسانه اسرائیلی نتانیاهو همچنین با ارسال پیامی به وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا و رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرده است درصورتی‌که جهان علیه ایران اقدام نکند، اسرائیل ناچار به اقدام خواهد شد و در این مورد هیچ تردیدی ندارد.