/

وزیر دفاع اسرائیل: ایران اورانیوم کافی برای پنج بمب هسته ای دارد

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل امروز ضمن ابراز نگرانی از «پیشرفت چشمگیر» برنامه هسته ای جمهوری اسلامی عنوان کرد که تهران اورانیوم غنی شده برای ساخت پنج بمب هسته‌ای را تولید کرده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل امروز ضمن ابراز نگرانی از «پیشرفت چشمگیر» برنامه هسته ای جمهوری اسلامی عنوان کرد که تهران اورانیوم غنی شده برای ساخت پنج بمب هسته‌ای را تولید کرده است.

به گزارش فرانیوز، یوآو گالانت در جریان سفر خود به آتن، در دیدار با وزیر دفاع یونان گفت: «اشتباه نکنید، ایران با یک بمب اتم راضی نمی‌شود، ایران تاکنون مواد غنی‌شده ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی را برای ساخت پنج بمب هسته‌ای به دست آورده است.»

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر ماه فوریه، تهران ۸۷.۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کرده است. کارشناسان می‌گویند اگر این اورانیوم تا ۹۰ درصد غنی شود، برای تولید حداقل یک بمب هسته‌ای کافی خواهد بود.

به دنبال انتشار این گزارش، کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، با انتشار بیانیهای مشترک اعلام کردند که غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد

وزیر دفاع اسرائیل همچنین در ادامه سخنانش در مورد استقرار بیشتر نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: «ایران طی شش ماه گذشته به صورت هفتگی هواپیماهایی را به سوریه فرستاده و سلاح‌هایی را برای استفاده تروریسم تحویل می‌دهد.»

او افزود که اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به تلاش های خود برای ایجاد یک دژ در سوریه ادامه دهد.

گالانت ادامه داد: «رژیم سوریه باید آگاه باشد که ارتش اسرائیل به هرگونه حمله‌ای که از قلمرو آن کشور انجام شود با قدرت پاسخ خواهد داد. ما اجازه نمی‌دهیم ایران در سوریه قدرت نظامی ایجاد کند یا بزرگراهی برای ارسال سلاح‌های پیشرفته به لبنان بسازد.»

طی چند سال اخیر اسرائیل حملات متعددی را به مواضع سپاه و شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ترتیب داده و در آخرین نمونه از این دست حملات منابع خبری روز سه شنبه اعلام کردند که هواپیماهای اسرائیلی مواضع نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی، انبارهای تسلیحات و باند پرواز فرودگاه حلب را مورد هدف قرار دادند.

وزیر دفاع اسرائیل تصریح کرد: «در حالی که یکی از بازوهای جمهوری اسلامی سلاح و نیروهای نیابتی پخش می‌کند، دیگری به برنامه خود برای دستیابی به قابلیت‌های نظامی هسته‌ای ادامه می‌دهد.»

یوآو گالانت در پایان گفت: «همکاری بین اسرائیل و یونان در ماه گذشته با دستگیری دو تروریست اعزامی از سوی سپاه پاسداران برای حمله به اهداف اسرائیل در یونان مورد توجه عموم قرار گرفت.»

او افزود: «این تنها حمله‌ای نیست که از آن جلوگیری شد. در واقع، ایران یک کارزار ترور جهانی را تحت فرمان مستقیم رهبر خود آغاز کرده است.»

اشاره وزیر دفاع اسرائیل به خنثی کردن یک حمله تروریستی توسط پلیس یونان با کمک اسرائیل در ۹ فروردین ماه بود.

تروریست‌هایی که قصد داشتند به یک رستوران اسرائیلی در آتن حمله کنند، با همکاری موساد و توسط پلیس یونان دستگیر شدند. به گزارش موساد، این عملیات بخشی از یک شبکه گسترده بود که از داخل ایران هدایت می‌شود.