/

وزیر خارجه بلژیک: تلاش برای آزادی جلالی در سطح اروپا در جریان است

وزیر خارجه بلژیک در جریان سفر به عمان طی مصاحبه‌ای تاکید کرد که دولت بروکسل به تلاش برای آزاد کردن یک زندانی ایرانی- سوئدی از حبس و اعدام در ایران ادامه خواهد داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

وزیر خارجه بلژیک در جریان سفر به عمان طی مصاحبه‌ای تاکید کرد که دولت بروکسل به تلاش برای آزاد کردن یک زندانی ایرانی- سوئدی از حبس و اعدام در ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش فرانیوز، حاجا لحبیب در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی بلژیک در مسقط عنوان کرد؛ بلژیک سالهاست درخواست آزادی احمدرضا جلالی را مطرح کرده است.

وی افزود: اکنون کوشش‌ها در سطح جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان است.

خانم لحبیب همچنین پادرمیانی تاریخی عمان در آزادی اخیر چهار شهروند اروپایی از جمله اولیویه وندکستله، امدادگر بلژیکی، را ستود.

او در واکنش به مخالفت‌ها با آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی محکوم به اقدام تروریستی، در ازای آزادی وندکستله و سه شهروند اروپایی دیگر گفت: «ما زندگی را ترجیح دادیم. اولویت ما این بود اولیویه وندکستله را در شرایطی خوب و بدون در انتظار ماندن برای مدتی خیلی طولانی، به خانه بازگردانیم.»

سفر وزیر خارجه بلژیک به عمان، تنها دو هفته پس از میانجی‌گری سلطان عمان بین بلژیک و جمهوری اسلامی رخ داده است که به آزادی یک شهروند بلژیکی و سه شهروند اروپایی دیگر از زندان‌های ایران منجر شد.

حاجا لحبیب در این سفر تاکید کرده که کشورش خواهان لغو مجازات اعدام دکتر جلالی شده است.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر مدیریت بحران حدود هفت سال قبل در سفری که به دعوت رسمی دانشگاه‌های ایران به تهران بازگشت و توسط نهادهای اطلاعاتی بازداشت شد.

آقای جلالی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اتهام “همکاری با موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل و انتقال اطلاعات به موساد که به کشتن مجید شهریاری و مسعود علی‌محمدی، دو دانشمند هسته‌ای ایران منجر شده”، به اعدام محکوم شده است.

این در حالی است که تاکنون مدارکی برای اثبات این اتهامات منتشر نشده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر دکتر جلالی، اعترافات اجباری توسط همسر خود را قویا تکذیب و آن را نتیجه شکنجه‌های طاقت‌فرسا در زندان‌های جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله مقامات ایالات متحده بارها به شهروندان دوتابعیتی هشدار داده‌اند که با توجه به اقدامات جمهوری اسلامی، سفر به ایران مخاطره‌آمیز است و از آنها خواسته‌اند با سفر به ایران، حتی برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیندازند.