وزیر خارجه امریکا
/

وزیر خارجه آمریکا: حمله جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش را قاطعانه پاسخ می‌دهیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به تهران هشدار داد که آمریکا به هر گونه حمله جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی‌اش را قاطعانه پاسخ خواهد داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آنتونی بلینکن شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل در عین حال تصریح کرد که آمریکا به دنبال درگیری با ایران و گسترش منازعه‌ای که در حال حاضر میان اسرائیل و حماس در جریان است نیست.

با این حال او افزود: «اما اشتباه نکنید، اگر ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش به پرسنل آمریکا در هر جا حمله کنند ما از مردم و امنیت خود دفاع خواهیم کرد، سریع و قاطعانه».

همچنین وزیر خارجه ایالات متحده همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست که «پیامی محکم و متحد به هر بازیگر دولتی یا غیردولتی که در نظر دارد جبهه دیگری را در این درگیری علیه اسرائیل باز کند یا ممکن است شرکای اسرائیل از جمله ایالات متحده را هدف قرار دهد ارسال کنند».

این در حالی است که چند ساعت پیش از جلسه شورای امنیت و سخنان وزیر خارجه ایالات متحده، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی از اصابت دو موشک به پایگاه هوایی عین الاسد عراق، واقع در غرب بغداد خبر داد.

رویترز به زمان این حمله اشاره نکرد اما یکی از منابع این خبرگزاری گفت که موشک‌ها بزرگ بوده‌اند و از موشک‌اندازی واقع در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی این پایگاه که میزبان نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای مسلح بین‌المللی حاضر در عراق است پرتاب شده‌اند.

به دنبال حمله تروریستی حماس به اسرائیل و کشتار غیرنظامیان و گروگان‌گیری در ۱۵ مهرماه، لحن مقامات دولت بایدن که تا کنون به دنبال مماشات با جمهوری اسلامی بودند به وضوح تغییر کرده و مقامات ایالات متحده بارها مستقیم به جمهوری اسلامی هشدار دادند که در صورت مداخله تهران در جنگ غزه و یا حمله به متحدان اسرائیل در منطقه، آمریکا پاسخ خواهد داد.

در همین راستا جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حملات راکتی و پهپادی هفته گذشته به پایگاه‌های آمریکا در منطقه گفت: «می‌دانیم که این گروه‌ها توسط سپاه و رژیم ایران حمایت می‌شوند. ما می‌دانیم که ایران به حمایت از حماس و حزب‌الله ادامه می‌دهد و ما می‌دانیم که حکومت ایران از نزدیک این رویدادها را زیر نظر دارد و در برخی موارد، فعالانه این حملات را تسهیل می‌کند و دیگرانی را که ممکن است بخواهند از درگیری به نفع خود یا به نفع ایران سوء استفاده کنند، تحریک می‌کند».

او همچنین تأکید کرد که «اجازه نخواهیم داد هیچ تهدیدی علیه منافع ما در منطقه بدون پاسخ باقی بماند».

به جز گزارش اخیر رویترز، منابع خبری اعلام کردند که از روز چهارشنبه هفته گذشته به این سو، دست‌کم پنج حمله راکتی و پهپادی به سه پایگاه نظامی عراق که سربازان آمریکایی در آن مستقر هستند، صورت گرفته است.