وزیر خارجه امریکا
/

وزیر خارجه آمریکا: ایران در برنامه هسته ای متعهدانه عمل نمی کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، گفت که تصمیم ایران برای ممانعت از فعالیت برخی بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که این کشور علاقه‌ای به ایفای نقش مسئولانه و متعهدانه در برنامه هسته‌ای خود ندارد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آنتونی بلینکن در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات ولیعهد عربستان درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: «فعالیت‌های ایران برای داشتن برنامه هسته‌ای، یک عنصر اساسی بی ثبات کننده است که نه تنها امنیت کشورهای منطقه، بلکه فراتر از آن را به خطر می‌اندازد، به همین دلیل است که ما مصمم هستیم، رئیس جمهور بایدن مصمم است، که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.»

محمد بن سلمان، لیعهد عربستان، سه‌شنبه در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود، در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عربستان نیز باید چنین تسلیحاتی را بدست بیاورد.

پیش از این نیز مقام‌های عربستان هشدار داده بودند، در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، همه معادلات به هم می‌خورد و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به سمت تضمین امنیت‌شان گام برخواهند داشت.

بلینکن در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگاران افزود: «ما سعی کردیم به‌طور غیرمستقیم با ایران و همچنین با شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران بازگردیم یا خیر… اما ایران نتوانست یا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد.»

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «در همین هفته گذشته دیدیم که آن‌ها {مقامات جمهوری اسلامی} بازرسان آژانس را حذف کردند. این اقدام ایران را نمی‌توان نشانه‌ای از آن دانست که علاقه‌مند به بازیگری مسئولیت‌پذیر باشند و چنین رویکردی عنصر بی‌ثبات کننده است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گذشته گفته بود٬ ایران هشت تن از «باتجربه‌ترین» کارشناسان این نهاد را از فهرست بازرسانی که برای آن کشور تعیین شده‌اند،‌ حذف کرده است.

در هفته گذشته آمریکا به‌همراه اعضای اروپایی توافق هسته‌ای برجام و همچنین اتحادیه اروپا از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و اعلام کردند در صورت ادامۀ عدم همکاری جمهوری اسلامی، شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب خواهد کرد.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین اظهار داشت: «ما سعی کردیم به طور غیرمستقیم به همراه با شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین با ایران کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم ایران را به پایبندی به توافق هسته‌ای (برجام) بازگردیم یا نه… اما ایران نتوانست یا نخوانست این کار را انجام دهد.»

او تصریح کرد: «مشکل خیلی روشن است و مشکل ایران است. این یک عنصر بی‌ثبات کننده است.»

اشاره بلینکن به مذاکرات برجام است که بدون متوقف شد.