/

وزارت خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد: آمریکا در چارچوب توافق تبادل زندانیان عمل نکرد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به توافق ایران با آمریکا برای تبادل زندانیان، با اشاره به نقش آفرینی کشور ثالث در این موضوع، گفت که توافق حاصله از سوی آمریکا عملی نشد اما تلاش ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر مدعی وجود توافق تبادل زندانی میان تهران و واشینگتن با نقش آفرینی کشور ثالث شد و اعلام کرد که این توافق از سوی دولت آمریکا عملی نشد.

به گزارش فرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار داشت: روندی است که از مدت‌ها پیش بین دو طرف با نقش آفرینی طرف ثالث استمرار یافته و به توافقی رسیدیم و متاسفانه از سوی دولت آمریکا در چارچوب آن توافق عملی نشد و کار پیش نرفت و تلاش‌ها ادامه دارد.

او افزود: این موضوع را انسانی می‌دانیم و برای اجرای آن و تبادل زندانیان آمادگی داریم.

جمعه گذشته و ساعتی پس از آن که وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به توافقی در «۱۳ ماه پیش» از کنار آمدن با آمریکا بر سر تبادل زندانی خبر داد، وزارت خارجه ایالات متحده تلویحا وجود چنین توافقی را تکذیب کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت در بیانیه‌ای با اشاره به اقدامات دولت خود برای مقابله با «گروگان‌گیری آمریکایی‌ها» در جهان، به روسیه و ایران هشدار داد که «فوراً» شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده را آزاد کنند.

سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز شهروندانی ایرانی-آمریکایی سال‌هاست که با اتهامات امنیتی و جاسوسی در زندان‌های ایران هستند.

کنعانی همچنین درباره درخواست و توافق تبادل زندانی میان تهران و بروکسل گفت: «موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک پیش از این میان طرفین امضا شده و پس از حدود دو سال طی فرآیند حقوقی از ۲۹ فروردین سال جاری لازم الاجرا شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین این موضع حکومت را تکرار کرد که «از نظر ما تمامی مراحل مربوط به بازداشت، محاکمه و صدور حکم قضایی برای آقای اسدی نقض فاحش کنوانسیون وین است.»

اولیویه وندکاستیل، امدادگر ۴۱ ساله بلژیکی که از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در ایران بازداشت است، از جمله به جاسوسی متهم و به حبس محکوم شده است.

کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و یا متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان نیست. مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام ادامه دارد و مسیر‌های مختلفی برای تبادل پیام‌ها هست و فعال است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران با رعایت خطوط قرمز خود آماده جمع بندی مذاکرات است، تهدید کرده است که مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود.

کنعانی در حالی از باز بودن درهای مذاکره درباره برجام سخن می گوید که مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده اند که مذاکرات برجام اولویت آنها نیست.

کنعانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع حق‌آبه ایران در هیرمند نیز گفت: ما در بحث پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند کوتاه نیامده‌ایم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران شامل این موضوع است.

هفته گذشته جمعی از مردم منطقه سیستان در اعتراض به عملکرد کمیساریای آب ایران نسبت به پیگیری مسئله حقابه رودخانه هیرمند با تشکیل زنجیره انسانی در بستر تالاب هامون به این روند انفعالی اعتراض کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در این نشست گفت که سه نمایندگی ایران در عربستان سعودی کار خود را آغاز کردند؛ این نمایندگی‌ها عبارت‌اند از سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری ایران در جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده.

او ابراز امیدواری کرد که سفارت عربستان سعودی در تهران نیز «در سقف زمانی تعیین شده» بازگشایی شود.