/

وزارت خارجه آمریکا: به توافق با جمهوری اسلامی نزدیک نیستیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه خواست آمریکا از جمهوری اسلامی برای ایجاد فضا برای دیپلماسی ارتباطی با توافق تبادل زندانیان با ایران ندارد، گفت: آمریکا به هیچ‌گونه توافقی با جمهوری اسلامی نزدیک نشده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ودانت پاتل گفت: به صراحت اعلام کرده‌ایم که ایران باید برای ایجاد فضا برای پیشبرد دیپلماسی در آینده، تنش‌زدایی کند، اما به هیچ‌گونه توافقی با ایران نزدیک نیستیم.

وی افزود: متعهدیم هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی ندهیم و دیپلماسی را بهترین راه برای رسیدن به این هدف می‌دانیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری چهارشنبه درباره گزارش اخیر فایننشال تایمز درباره خواست واشینگتن از تهران برای تنش‌زدایی و توقف ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین همزمان با مذاکرات غیرمستقیم برای تبادل زندانیان، عنوان کرد: این دو موضع ارتباطی به هم ندارند.

فایننشال تایمز روز گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد: دولت آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در قطر و عمان، از جمهوری اسلامی خواسته است به عنوان بخشی از تفاهم نانوشته بین تهران و واشینگتن برای کاهش تنش‌ها، ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین را متوقف کند.

پاتل بیان کرد: به همراه متحدان و شرکای خود به تلاش برای پاسخگو کردن ایران درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌ کننده‌اش، از جمله اقدام ایران در ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین و تولید و گسترش پهپاد و سایر سلاح‌های خطرناک، ادامه خواهیم داد.

وی اظهار داشت: پول‌های ایران که در پی تبادل زندانیان آزاد می‌شود، تنها برای خرید غذا، دارو و اقلام غیرتحریمی است و واشینگتن بر چگونگی هزینه شدن این پول‌ها نظارت خواهد داشت.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه چرا شهاب دلیلی، شهروند دارنده گرین‌کارت که در ایران زندانی است، در توافق تبادل زندانیان مشمول نشده، گفت در ارتباط با پرونده شهاب دلیلی، «این‌گونه نتیجه‌گیری شده که او به غلط بازداشت نشده است.»

وی از ارائه جزییات درباره پرونده شهاب دلیلی خودداری کرد.