/

واکنش ها به خبر توافق موقت هسته ای؛ تکذیب واشنگتن و کاهش قیمت نفت

کاخ سفید گزارش‌هایی مبنی بر نزدیک شدن آمریکا و جمهوری اسلامی  به یک توافق موقت که بر اساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کند را رد کرد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

کاخ سفید گزارش‌هایی مبنی بر نزدیک شدن آمریکا و جمهوری اسلامی  به یک توافق موقت که بر اساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کند را رد کرد.

به گزارش فرانیوز، پایگاه «میدل ایست آی» عصر روز گذشته به نقل از منابعی آگاه در تهران عنوان کرده بود که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌ها فراهم می‌آورد.

پس از انتشار این مطلب، یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به رسانه‌ها گفت: این گزارش نادرست و گمراه کننده است. هر گزارش در خصوص  توافق موقت با ایران نادرست است.

میدل ایست گزارش خود آورده بود که بر اساس توافقی که میان مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی صورت گرفته جمهوری اسلامی متعهد می‌شود که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد و بالاتر خود را متوقف کند و به همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و تأیید برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

در برابر تعهد تهران، به حکومت ایران اجازه داده می‌شود که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمد آن و نیز دیگر منابع مسدود شده‌اش در خارج از کشور دسترسی داشته باشد مشروط بر آنکه این منابع انحصاراً برای خرید مجموعه‌ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.

گفته شده که «امیرسعید ایروانی»، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نیویورک رهبری تیم مذاکره کننده ایرانی را به عهده داشته و از سوی دیگر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در چندین نشست مستقیم با ایروانی گفتگو کرده است.

در این گزارش به نقل از منابع نزدیک به این مذاکرات آمده است که رابرت مالی به ایرانی‌ها گفته است که جو بایدن دیگر قصد بازگشت به برجام در آن شکل اولیه‌اش را ندارد. منابع یادشده افزودند که مالی همچنین هشدار داده که اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم در سطح نوددرصدی را آغاز کند، کنترل مسئله هسته‌ای ایران، از وزارت خارجه آمریکا به وزارت دفاع این کشور سپرده می‌شود.

هرچند این گزارش از سوی کاخ سفید تکذیب شده اما پیش تر نیز اخباری از دیدار رابرت مالی و سعید ایروانی منتشر شده بود.

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۳ خردادماه به نقل از منابع دیپلماتیک و تحلیلگران عنوان کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، چندین بار با «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده داٰئم ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرده است و این دیدار‌ها را نشانه روشنی بر احتمال ازسرگیری توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای دانست.

از سوی دیگر انتشار این خبر واکنش اسرائیل را نیز برانگیخت و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با اشاره به گفتگوی تلفنی نتانیاهو و بلینکن، در توییتر نوشت: «نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی با وزیر خارجه آمریکا درباره همکاری‌های دوجانبه مذاکره و تأکید کرد که هیچ توافقی با جمهوری اسلامی «برای اسرائیل الزام‌آور نخواهد بود.»

نتانیاهو در این گفتگو افزوده است که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف نخواهد کرد و «اسرائیل آنچه برای دفاع از خود لازم است انجام خواهد داد.»

هشدار نتانیاهو تنها واکنش به انتشار گزارشی از توافق احتمالی که هنوز قطعی نشده نبود. هر چند کاخ سفید بلافاصله این خبر را تکذیب کرد اما بازار نفت به این خبر واکنش نشان داد و قیمت‌ها با کاهش چشمگیری روبرو شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بهای نفت شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افتی ۴.۸ درصدی به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد.

البته با آرام‌شدن بازار و تکذیب کاخ سفید، قیمت‌ها اندکی افرایش یافت و این نشان می‌دهد بازار کماکان احتمال توافق احیای برجام در آینده نزدیک را منتفی نمی‌داند.

در گزارش میدل ایست تأکید شده که ایروانی جزئیات این توافق را به تصمیم‌گیران ارشد در تهران منتقل کرده تا به تایید برسد. با این حال، مشخص نیست که رهبر حکومت ایران و شورای عالی امنیت ملی از این توافق حمایت کنند.