واکنش بازار ارز به مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا؛ نرخ دلار به ۴۷ هزار تومان کاهش یافت

پس از انتشار خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، با مجوز آمریکا، رسانه‌های داخلی از پایین آمدن نرخ دلار در بازار آزاد تا مرز ۴۷ هزار تومان خبر داده‌اند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

پس از انتشار خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، با مجوز آمریکا، رسانه‌های داخلی از پایین آمدن نرخ دلار در بازار آزاد تا مرز ۴۷ هزار تومان خبر داده‌اند.

به گزاری فرانیوز، قیمت دلار بعد از سه ماه به کانال ۴۷ هزار تومانی برگشت. کاهش قیمت در بازارهای مالی ترس معامله‌گران را از سقوط قیمت در روزهای آینده افزایش داد و فشار فروش را بالا برد.

به گزارش تجارت نیوز، انتشار اظهارات سیاسی پیرامون مذاکرات هسته‌ای قوی‌ترین سیگنالی بود که در هفته‌های گذشته طی یک روز دلار را دو کانال عقب راند.

کامران سلطانی‌زاده دبیر کانون صرافان ایران گفته است که «خریداران و واردکنندگان» دست نگه داشته‌اند و با احتیاط عمل می‌کنند چون احتمال می‌دهند قیمت ارز کاهش بیشتری داشته باشد.

بهای دلار در صبح روز دوشنبه ۲۲ خرداد در حالی رقم ۴۷ هزار تومان را نشان می‌دهد که برخی منابع دیگر مانند کانال‌های تلگرامی رقم پایین‌تر از ۴۷ هزار تومان را هم ثبت کرده‌اند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق روز یکشنبه گفته بود ۲.۷ میلیارد دلار از دارایی آزادشده ایران در عراق صرف «تأمین نیازهای حج» و همچنین «واردات کالاهای اساسی و قطعات صنعتی» خواهد شد.

او ادعا کرده ایران «بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار» منابع در عراق دارد و باقی‌مانده این پول نیز «در شرف آزادسازی» است و از آزاد شدن «منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی» هم خبر داده است.

وی در گفت‌وگویی تاکید کرد که به تدریج دلارهای بلوکه ایران در دیگر کشورها نیز آزاد خواهد شد.

بخشی از درآمدهای حاصل از صادرات نفت ایران از جمله کره جنوبی، در سال ۱۳۹۷ با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های اتمی، در حساب های ایران در خارج از کشور مسدود شد و مشمول تحریم شد.

با توجه به نوسانات بازار ارز در روزهای گذشته معامله‌گران این بازار هر گونه پیش‌بینی را غیرممکن می‌دانند. هر روندی در این بازار به اخبار مثبت یا منفی روزهای آینده مربوط می‌شود و اگر توافقی در حوزه برجام حاصل شود دلار را می‌توان در پله‌های پایین‌تر کریدور ۴۰ هزار تومانی دید.

از سوی دیگر، روزنامه اعتماد به نقل از یک کارشناس بازارهای مالی نوشته است که بهای ارز ممکن است به دلیل «اخبار مثبت سیاسی» تا دو ماه آینده «پنج هزار تومان» دیگر کاهش یابد، اما این روند مانند گذشته «موقت» خواهد بود و تغییر چندانی رخ نخواهد داد.

سایت مشرق‌نیوز، نزدیک به جناح اصول‌گرایان ایران، هشدار داده است که آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در عراق یا کره جنوبی به «رشد واقعی اقتصاد ایران» ختم نمی‌شود.

این سایت نوشته است که هزینه شدن پول ایران در عراق برای هزینه‌های حج و خرید اقلام اساسی به معنای آن است که پولی به «حساب‌های ایران در داخل یا خارج از کشور» واریز نشده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز یکشنبه گفت که اگر زیرساخت‌های هسته‌ای ایران «دست نخورد» توافق با غرب اشکالی ندارد.

روزنامه هاآرتص هفته گذشته از قول مقامات دفاعی اسرائیل گزارش داد که طبق توافق، قرار است آمریکا در مرحله اول مجوز آزادسازی ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول را صادر کند.

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران می‌گوید بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز این کشور در کشورهای مختلف مانده است.

او گفته: «بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده، بنابراین باید دست به اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم.»