هکرهای جمهوری اسلامی
//

هکرهای جمهوری اسلامی چندین شرکت ماهواره‌ای، دفاعی و دارویی را مورد هدف قرار دادند

مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک گروه هکری وابسته به جمهوری اسلامی با هدف دسترسی به اطلاعات، شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و دارویی در سراسر جهان را مورد هدف قرار داده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به گفته مایکروسافت، هکرهای مرتبط با حکومت ایران از ماه فوریه با موفقیت به چند ده سازمان از هزاران سازمانی که آنها را هدف قرار داده‌اند، نفوذ کرده‌اند.

به گفته این شرکت بزرگ فناوری اطلاعات، هکرها با استفاده از تکنیک « اسپری کردن رمز عبور» به حساب‌های ایمیل نفوذ کرده‌اند و در برخی موارد، مهاجمان موفق شدند داده‌ها را از «شبکه قربانی» سرقت کنند.

شرود دی گریپو، مدیر استراتژی اطلاعات تهدید مایکروسافت به سی‌ان‌ان گفته است که «هرچند به طور دقیق نمی‌توان فهمید که چرا هکرها به سراغ شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و داروسازی رفته‌اند، اما می‌توانیم حدس بزنیم که تحریم‌ها، انگیزه بزرگی برای ایران و جستجوی اسرار تجاری شرکت‌های خارجی بوده است.»

به گفته مدیر استراتژی اطلاعات تهدید مایکروسافت «اینها بخش‌هایی هستند که ممکن است جمهوری اسلامی در تولید چیزهایی که در داخل به آن‌ها نیاز دارند، مشکلاتی داشته باشد.»

به گفته ماکروسافت، در برخی موارد، مهاجمان داده‌ها را از شبکه قربانی سرقت کردند اما در برخی دیگر از موارد «ظاهراً آنها به‌آرامی نشسته و حساب‌های ایمیل را برای به دست آوردن اطلاعات نظارت می‌کرده‌اند و قربانی بی‌خبر می‌ماندند.»

همچنین در گزارش سی‌ان‌ان آمده است که مقامات ایالات متحده اغلب چین و روسیه را به عنوان کشورهای درجه یک تهدید هکری علیه منافع آمریکا معرفی می‌کنند، اما هکرهای مستقر در ایران را نیز به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن و مخرب بودن همواره در مراتب تهدید بالا قرار می‌دهد.

پیش از این نیز شرکت مایکروسافت با اعلام یک هشدار خبر داده بود که گروه‌های هکری وابسته به جمهوری اسلامی با سو استفاده از یک نقص مهم در نرم‌افزار مدیریت چاپ ادارات به نام «پیپرکات» (PaperCut)، حملات جدیدی به شرکت‌ها و ادارات کشورهای دیگر ترتیب داده‌اند.

هشدار مایکروسافت در حالی منتشر شده بود که این شرکت در ۱۳ اردیبهشت‌ماه نیز با انتشار گزارشی درباره افزایش فعالیت‌های سایبری هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی هشدار داد و گفته بود که این گروه‌ها به طرز چشمگیری فعالیت خود را در زمینه انتشار «اطلاعات نادرست» گسترش داده‌اند. 

در این گزارش تأکید شده که پیش‌تر فعالیت هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی عمدتاً بر حمله‌های مخرب سایبری متمرکز بود اما اکنون جمهوری اسلامی از عملیات نفوذ سایبری، برای تضعیف شتاب اعتراض‌های سراسری مردم ایران استفاده و تلاش می‌کند با انتشار اطلاعات نادرست، چهره‌های برجسته مخالف جمهوری اسلامی را تخریب کند.