حقابه هیرمند

هشدار نمایندگان مجلس به طالبان درباره حقابه هیرمند و بروز فاجعه انسانی

بیش از دویست نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به طالبان درباره وقوع فاجعه انسانی در صورت عدم تخصیص حق‌آبه هیرمند هشدار دادند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

بیش از دویست نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به طالبان درباره وقوع فاجعه انسانی در صورت عدم تخصیص حق‌آبه هیرمند هشدار دادند.

به گزارش فرانیوز در این بیانیه که در رسانه‌های داخلی انتشار یافته، آمده است: اکنون شرایط برای مردم نجیب سیستان به حدی دشوار است که اگر تا سه ماه دیگر آب به منطقه سیستان نرسد باید منتظر فاجعه انسانی در شرق کشور باشیم.

آنها خاطرنشان کردند؛ در صورت خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون، تبعات خشکی آن متوجه کل منطقه و به طور قطع کشور افغانستان خواهد شد.

نمایندگان مجلس نظام تصریح کردند: حقابه بین‌المللی هیرمند که ریشه در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان دارد و یک حق طبیعی و تاریخی و بین‌المللی است مستقیماً با حیات و زندگی مردم ارتباط عمیق دارد.

نمایندگان تاکید کردند: هرگونه ممانعت از اجرای این حقابه نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی است.

آنان با یادآوری حضور چندین میلیون افغانستانی مهاجر در ایران، از حاکمان افغانستان خواستند؛ به جای به کارگیری ادبیات نامناسب و غیردیپلماتیک، هر چه زودتر نسبت به رهاسازی آب به سوی ایران اقدام کنند.

مقامات طالبان پیشتر ادعا کرده‌اند: آب رودخانه هیرمند به اندازه‌ای نیست که به سمت ایران رها شود!

به دنبال افزایش تنش‌های لفظی میان طالبان و جمهوری اسلامی بر سر حقابه هیرمند و اخطار ابراهیم رئیسی درباره باز کردن آب، شماری از سرکردگان طالبان این اظهارات را به تمسخر گرفتند.