/

هشدار نتانیاهو به عربستان درباره رابطه با جمهوری اسلامی؛ همه شرکای حکومت ایران بدبخت شدند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به برقراری رابطه مجدد بین عربستان و جمهوری اسلامی، درباره آنچه که «مخاطرات» ازسرگیری ارتباط با حکومت ایران دانسته، هشدار داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به برقراری رابطه مجدد بین عربستان و جمهوری اسلامی، درباره آنچه که «مخاطرات» ازسرگیری ارتباط با حکومت ایران دانسته، هشدار داد.

به گزارش فرانیوز، نتانیاهو در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «همه شرکای ایران خودشان را بدبخت کرده‌اند، شما به لبنان نگاه کنید، به یمن نگاه کنید، به سوریه نگاه کنید، به عراق نگاه کنید. ۹۵ درصد مشکلات در خاورمیانه ناشی از ایران است».

نتانیاهو در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم که این [ازسرگیری رابطه ریاض و تهران] احتمالاً بیشتر با تمایل به تنش‌زدایی یا حتی حذف درگیری طولانی‌مدت در یمن ارتباط دارد. هیچ توهمی در مورد اینکه چه کسانی دشمنان آنها [عربستان] و چه کسانی دوستان آنها هستند، وجود ندارد.»

جمهوری اسلامی و عربستان سعودی با میانجیگری رژیم چین در اواسط اسفندماه گذشته برای ازسرگیری روابط دوجانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

نتانیاهو در بخش دیگری از اظهاراتش درباره میانجی‌گری چین بین اسرائیل و فلسطین گفت که پیشنهاد روشنی دریافت نکرده است.

او گفت که به چین احترام می‌گذارد و روابط خوبی با آن دارد اما آمریکا متحد اسرائیل است و دوستی بزرگی بین دو کشور جریان دارد.

نتانیاهو در بخش دیگری از مصاحبه با این نشریه آمریکایی بر اهمیت نقش آمریکا در منطقه تأکید کرد و گفت که ایالات متحده باید درباره تعهدات خود و نقش‌آفرینی در خاورمیانه شفاف باشد.

او گفت که نه‌تنها اسرائیل، بلکه کشورهای خاورمیانه از نقش‌آفرینی آمریکا در منطقه استقبال می‌کنند.

خبرگزاری رویترز به‌تازگی با انتشار یک گزارش به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی با میانجیگری چین یکی از تغییرات عمده اخیر در غرب آسیا است که باعث غافلگیری آمریکا و متحدانش شده است و درباره بازنگری سیاست غرب در قبال خاورمیانه بحث کردند.

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات فرانسوی نوشت که برخی از کشورهای خاورمیانه، مانند دولت سعودی که متحد آمریکا محسوب می‌شدند، نسبت به آنچه آمریکا «تعهدات امنیتی» خود در قبال غرب آسیا می‌نامد، دچار تردید شدند و به همین دلیل در جنگ روسیه در اوکراین نیز بی‌طرف مانده‌اند و به‌جای متکی ماندن تنها به غرب، به این راهبرد رسیده‌اند که روابط خود را تنوع بخشیده و به چین هم نزدیک شوند.

درحالی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نقشی فعال در خاورمیانه ایفا کرده بود، جو بایدن در آغاز کار سیاست خارجی خود را ارتباط نزدیک با «متحدان سنتی» اعلام کرد که به معنی نزدیکی با کشورهای غربی و دورشدن از متحدانش در خاورمیانه بود.