هشدار سازمان نظام مهندسی درباره خطر آتش‌سوزی در هزار برج در تهران

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد: در حال حاضر هزار ساختمان بالای ١٢ طبقه در شهر تهران وجود دارد که مستعد حریق هستند و اگر به طور ویژه مراقبت نشوند، امکان دارد به سرنوشت پلاسکو دچار شوند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، حمزه شکیب عنوان کرد: در حال حاضر عمر ساختمان در ایران به طور متوسط بین ٣٠ تا ۴٠ سال است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است.

وی گفت: واقعیت این است که اگر حادثه یا زلزله‌ای رخ دهد دیگر دولت‌ها امکان تامین خسارت‌ها را ندارند از این رو به سوی پیشگیری می‌روند تا درمان.

یک مقام وزارت راه و شهرسازی پیشتر از وجود بیش از ۱۲ هزار ساختمان بر روی گسل‌های پایتخت ایران خبر داده بود.

علی بیت‌اللهی گفت: از این ۱۲ هزار ساختمان، حدود یک هزار ساختمان، بلندمرتبه (بالای ۱۲ طبقه) هستند و نیمی از آنها در منطقه یک تهران واقع شده‌اند که مسیر عبور سه گسل عمده و اصلی شهر تهران است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی همچنین به وسعت بافت فرسوده و وجود معابر بسیار باریک در برخی نواحی منطقه یک تهران، از جمله دارآباد، جماران، گلاب‌دره و تجریش اشاره کرد.

وی نسبت به ریسک بالای خسارات مربوط به زلزله در این مناطق و مسدودشدن خیابان‌ها بر اثر ریزش ساختمان‌ها هشدار داد.

همچنین مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز پیشتر از تهیه فهرستی شامل ۱۲۹ ساختمان پرخطر در شهر تهران خبر داد.

او گفت: برخی مراجع با علنی‌کردن این فهرست مخالف‌ هستند؛ بدون اینکه بگوید این مراجع چه افراد یا نهادهایی‌ هستند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز آبان‌ ماه گذشته، زلزله، طوفان، سیلاب و فرونشست زمین در تهران را چهار معضل اصلی در پایتخت ایران عنوان کرده بود.

او گفته بود: اگر فهرست ساختمان‌های ناایمن در تهران را اعلام کنیم، کسی در شهر نمی‌ماند.