/

هشدار رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا: جمهوری اسلامی با تولید سلاح هسته‌ای تنها چند ماه فاصله دارد

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه جمهوری اسلامی با حمایت از گروه‌های تروریستی و نیابتی خود، صلح را در خاورمیانه و فراسوی آن مختل می‌کند، نسبت به نزدیکی رژیم ایران به تولید سلاح هسته ای هشدار داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه جمهوری اسلامی با حمایت از گروه‌های تروریستی و نیابتی خود، صلح را در خاورمیانه و فراسوی آن مختل می‌کند، نسبت به نزدیکی رژیم ایران به تولید سلاح هسته ای هشدار داد.

به گزارش فرانیوز، مارک میلی در نشستی با اعضای کمیته دفاعی سنای آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی هر زمان که تصمیم بگیرد، می‌تواند دو هفته بعد، مواد لازم و کافی برای تولید یک سلاح هسته‌ای را آماده کند و چند ماه بعد یک سلاح اتمی بسازد.»

او با تاکید بر اینکه ایالات‌ متحده همچنان اجازه دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد، افزود: «رهبران ایران همزمان با تلاش برای دستیابی به توان تولید سلاح هسته‌ای، از تروریست‌ها و نیروهای نیابتی خود نیز حمایت کرده و صلح در خاورمیانه و فراتر از آن را به مخاطره می‌اندازند.»

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه هفته گذشته با اشاره به افزایش غنی‌سازی اورانیم توسط جمهوری اسلامی گفت: پیشرفت ایران در غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد می‌تواند منطقه را شعله‌ور کند.

از زمان اعتراضات هفت ماه پیش در ایران، ایالات متحده اعلام کرد دیگر مذاکرات برجام در اولویت سیاست دولت جو بایدن نیست.

در ماه‌های اخیر جمهوری اسلامی بار دیگر تعهدات خود به برجام را کاهش داد و از جمله از افزایش غنی‌سازی بیش از ۸۰ درصدی اورانیوم خبر داد.

پیشتر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، هم گفته بود که این سطح از غنی‌سازی اورانیوم فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از سه مقام اروپایی نوشت بریتانیا، فرانسه و آلمان به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که اگر اورانیوم را به حد نیاز برای تولید سلاح اتمی غنی کند، تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران باز خواهند گرداند.

طبق این گزارش، وزیران خارجه سه کشور اروپایی این تهدید را سال گذشته در نامه‌ای به ایران مطرح کرده‌اند.

نگرانی کشورهای غربی درباره احتمال اقدام ایران در تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با غلظت ۹۰ درصد وقتی شدت گرفت که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه فوریه در یکی از سایت‌های هسته‌ای ایران آثاری از ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالای ۸۳ درصد کشف کردند.

ماه گذشته، وزیران امور خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، کانادا و آمریکا در بیانیه پایانی نشست خود تاکید کردند که جمهوری اسلامی هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و از تهران خواستند تا تشدید تنش‌های هسته‌ای خود را متوقف و به تعهدات قانونی و سیاسی خود عمل کند.