/

هشدار به کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز: از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانید

ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا به کشتی‌های تجاری که قصد دارند از تنگه هرمز عبور کنند هشدار دادند که برای جلوگیری از توقیف احتمالی توسط جمهوری اسلامی، از آب‌های سرزمینی ایران دوری کنند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین تایید کرد که این هشدار داده شده است اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

هاوکینز گفت که گروه دریایی تحت حمایت ایالات متحده به نام «ساختار امنیت بین‌المللی دریایی» دریانوردان منطقه را از اقدامات احتیاطی مناسب برای به حداقل رساندن خطر تصرف بر اساس تنش‌های کنونی منطقه‌ای مطلع می‌کند.

وی تصریح کرد که آن‌ها به دنبال تنش‌زدایی هستند و به کشتی‌ها توصیه می‌کنند تا حد امکان از آب‌های سرزمینی ایرانی دور بمانند.

در اقدام جداگانه دیگری، شرکت اطلاعات خصوصی معروف به آمبری (Ambrey) وابسته به اتحادیه اروپا که بر عبور و مرور در تنگه هرمز نظارت دارد، نسبت به «احتمال حمله به یک کشتی تجاری با پرچم ناشناخته در تنگه هرمز در ۱۲ تا ۷۲ ساعت آینده هشدار داده است».

این شرکت امنیت دریانوردی می‌گوید پیش از این نیز یک کشتی تجاری پس از صدور هشدار مشابه، توسط نیروهای جمهوری اسلامی به بهانه واهی توقیف شده بود.

تنگه هرمز در آب‌های سرزمینی ایران و عمان قرار دارد که باریک‌ترین نقطه آن تنها ۳۳ کیلومتر عرض دارد. عرض خط کشتیرانی در هر دو جهت تنها سه کیلومتر است و حدود یک‌پنجم نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان از این باریکه استراتژیک می‌گذرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در مورد این نوشت همزمانی این هشدار با توافق احتمالی ایران و آمریکا بر سر آزادی پنج شهروند آمریکایی در قبال آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، حاکی از سطح بالای تنش‌ها میان دو کشور در آب‌های منطقه است.

در اواخر آوریل سال جاری میلادی، یک کشتی حامل نفت شرکت «شورون» و در اوایل مه همین سال یک نفت‌کش دیگر به نام «نیووی» را توقیف کرد.

به دنبال افزایش فعالیت‌های تنش‌آفرین جمهوری اسلامی در تنگه هرمز، ایالات متحده با تقویت نیروهای خود در این منطقه سعی دارد با توقیف کشتی‌های تجاری توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی مقابله کند. به همین منظور علاوه بر ارسال تعداد بیشتری ناو و هواپیمای به این منطقه بیش از ۳ هزار نیروی نظامی نیز به خاورمیانه اعزام کرد.

چند روز پیش از آن نیز، مقام‌‌های آمریکایی به رسانه‌ها گفتند پنتاگون در نظر دارد برای مقابله با تهدیدهای ایران، در صورت تقاضای کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نیروهای نظامی خود را در این کشتی‌ها مستقر کند.