جنگ حماس و اسرائیل دخالت ایران
/

هشدار آلمان و فرانسه  به جمهوری اسلامی درباره تشدید تنش در خاورمیانه

امانول مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز یکشنبه ۲۳ مهر در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود ابراهیم رئیسی، درباره تشدید درگیری میان اسرائیل و گروه حماس به او هشدار داد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز یکشنبه ۲۳ مهر طی یک گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود به تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس یا گسترش آن بویژه به لبنان هشدار داد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای مکرون به رئیس جمهور ایران درباره «هرگونه تشدید یا گسترش درگیری، به‌خصوص در لبنان» هشدار داده است.

آقای ماکرون همچنین در این تماس تلفنی به «مسئولیت ایران با توجه به روابطش با حزب‌الله و حماس» اشاره کرده و گفته است تهران «باید هر کاری را که ممکن است برای جلوگیری از شعله‌ور شدن منطقه انجام دهد».

رئیس جمهور فرانسه همزمان اعلام کرده است که حزب‌الله لبنان باید در «باز کردن جبهه دوم در منطقه» از خود خویشتنداری نشان دهد، چرا که در این صورت «اولین قربانی آن لبنان خواهد بود».

در این بیانیه آمده است: «نباید بهانه‌ای برای ورود مجدد لبنان به جنگ داده شود، به‌ویژه که لبنان به دلیل نبود مقام‌هایی کارآمد به شدت تضعیف شده است.»

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، نوشت که رئیسی در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه، اقدامات اسرائیل در باریکه غزه را با «نازی‌ها» مقایسه کرده و گفته است اگر این کشور «به‌دنبال جبران شکست خود» باشد، به گفته او «ابعاد تحولات گسترش خواهد یافت».

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ایران در پاسخ به امانوئل مکرون که خواستار «کنترل اوضاع» با استفاده از نفوذ ایران در منطقه شد، گفته است: «گروه‌های مقاومت خود صاحب تشخیص و تصمیم هستند».

این در حالی است که وزیر خارجه ایران روز ۲۰ مهر هنگام ورود به بیروت، پایتخت لبنان، تهدید کرده بود که در صورت تداوم حملات اسرائیل علیه غزه، «احتمال واقعی» بازشدن جبهه‌های جدیدی در این جنگ جود دارد.

همچنین روز ۲۲ مهر و بعد از دیدار حسین امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس،‌ یک عضو این دفتر از «توافق ایران و حماس برای تشکیل یک محور بزرگتر» برای «توقف» حملات اسرائیل خبر داد.

از سوی دیگر، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر اسرائیل قصد «حمله به ایران، منافع و اتباعش» را نداشته باشد، ایران در این درگیری «مداخله» نخواهد کرد، چون «جبهه مقاومت توانایی دفاع از خود را دارد».

هشدار وزارت خارجه آلمان به جمهوری اسلامی

پس از دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اعضای بلندپایه حماس، وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) به جمهوری اسلامی هشدار داد که درگیری میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای حماس را بیش از این شعله‌ور نکند.

سباستین فیشر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «هر کسی که می‌خواهد در این وضعیت با آتش بازی کند و روی آتش نفت بریزد یا به طریق دیگری آتش‌افروزی کند، باید دو بار فکر کند، زیرا ما بالقوه با یک درگیری بزرگ منطقه‌ای روبرو هستیم.»

نیروهای اسرائیلی در حال تدارک تهاجم زمینی به شمال غزه هستند و به بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این منطقه پرجمعیت برای فرار هشدار داده‌اند. فرانسه از جمله کشورهایی است که اسرائیل و مصر را برای باز کردن یک کریدور بشردوستانه از غزه تحت فشار قرار داده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید ۱۹۹ نفر در غزه گروگان حماس هستند.

سرهنگ دنیل هگاری ضمن اعلام این آمار جدید، گفت که با خانواده‌های همه گروگان‌ها تماس گرفته شده است.

پیشتر، تعداد گروگان‌ها ۱۵۵ نفر ذکر شده بود.

حماس و جهاد اسلامی تاکنون بدون ذکر آمار،‌ تنها به «شمار بسیار زیاد» زندانیان اشاره‌ کرده بودند.