/

نگرانی آرژانتین از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین

دولت آرژانتین و اعضای اپوزیسیون بولیوی روز گذشته و به دنبال امضای توافقنامه دفاعی - امنیتی غیرشفاف بین جمهوری اسلامی و بولیوی نسبت به گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آرژانتین به دنبال سفر وزیر دفاع بولیوی به ایران و امضای یک تفاهم‌نامه امنیتی و دفاعی با جمهوری اسلامی، خواستار توضیحاتی درباره ابعاد این توافق‌نامه امنیتی دفاعی شد.

به دنبال انفجار یک مرکز یهودیان در آرژانتین در تیرماه سال ۱۳۷۳ در پایتخت این کشور، ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند و بیش از سیصد نفر زخمی شدند. دادستان‌های آرژانتین مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را به عنوان عوامل اصلی در این انفجار معرفی کردند و برای تعدادی از آنها نیز حکم جلب بین‌المللی صادر شد.

آسوشیتدپرس گزارش داد که یکی از مقامات وزارت خارجه آرژانتین که نخواسته نامش افشا شود، عنوان کرده است: وزارت امور خارجه آرژانتین روز دوشنبه یادداشتی به سفارت بولیوی در بوئنوس‌آیرس ارسال کرد و خواستار اطلاعاتی درباره دامنه گفتگوها و توافقات احتمالی به دست آمده در سفر رسمی ادموندو نوویلو، وزیر دفاع بولیوی به جمهوری اسلامی ایران شد.

این نامه در همان زمان به سفارت بولیوی ارسال شده است که اعضای اپوزیسیون بولیوی نیز درخواستی کتبی به دولت این کشور ارائه کردند و خواستار اطلاعاتی درباره محدوده توافقنامه امضا شده در ۲۰ ژوئیه شدند.

در همین حال مؤسسه مطالعات جنگ، مستقر در واشنگتن، با اشاره به سخنان محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی عنوان کرد که حکومت ایران ممکن است به دنبال فروش هواپیماهای بدون سرنشین به بولیوی باشد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی در دیدار با وزیر دفاع بولیوی عنوان کرده بود که تهران می‌تواند به بولیوی در کنترل مرزها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر کمک کند.

مؤسسه مطالعات جنگ در گزارشی نوشت: ایران در سال‌های اخیر به دنبال افزایش تعداد کشورهای خریدار پهپادهای ایرانی بوده است.

گوستاوو آلیاگا، نماینده اپوزیسیون در مجلس قانونگذاران بولیوی به آسوشیتدپرس گفت: «وزیر دفاع باید در مورد این توافق و چرایی آن توضیح دهد.» به گفته او بولیوی تفاهم‌نامه‌ای را با کشوری امضا کرده که «مناسباتش در سطح بین‌المللی با مشکل و پیچیدگی» توام است.

نمایندگی انجمن‌های اسرائیلی آرژانتین نیز نسبت به تهدید امنیت آرژانتین و منطقه هشدار داد و در بیانیه‌ای از دولت آرژانتین خواست تا این تفاهم‌نامه را محکوم و از بولیوی بخواهد در تصمیم خود تجدیدنظر کند. بولیوی و ایران در دوره زمامداری موارلس در بولیوی و محمود احمدی‌نژاد در ایران روابط نزدیکی داشتند. احمدی‌نژاد سه بار به بولیوی سفر کرد.

این همسویی باعث اختلافات دیپلماتیک با آرژانتین شد، به ویژه در سال ۱۳۹۰، زمانی که بولیوی به اصرار بوئنوس‌آیرس، وزیر دفاع وقت ایران، احمد وحیدی را اخراج کرد. دادستان‌های آرژانتین وحیدی را یکی از طراحان اصلی حمله آمیا می‌دانند.

احمد وحیدی که بنا به دعوت همتای بولیویایی خود به منظور شرکت در جشن فارغ تحصیلی خلبانان ونزوئلا و بولیوی، به آن کشور سفر کرده بود تنها چند ساعت پس از ورود به آن کشور و در فاصله اندکی پس از مداخله دولت آرژانتین و اعتراض به بولیوی در این مورد، مجبور به ترک آن کشور شد.

احمد وحیدی که از جمله بنیان‌گذاران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و فرمانده سابق نیروی قدس است، متهم شده که در حادثه انفجار بمب ژوئیه سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، مشارکت داشته است.