ارین طباطبایی
/

نمایندگان آمریکا خواستار توضیح وزارت دفاع درباره استخدام آرین طباطبایی شدند

دو تن از اعضا مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به وزیر دفاع ایالات متحده، ضمن ابراز نگرانی از حضور احتمالی عامل جمهوری اسلامی در این وزارت‌خانه از او خواستند که در رابطه با استخدام آرین طباطبایی در پنتاگون توضیح دهد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به تازگی گزارش‌هایی از ارتباط برخی افراد نزدیک به دولت جو بایدن منتشر شده که نشان می‌دهد که این افراد از سوی جمهوری اسلامی سازماندهی شده و در راستای اهداف حکومت ایران در خارج از کشور همکاری می‌کردند.

نام آرین طباطبایی که ابتدا در استخدام وزارت خارجه آمریکا بود و در حال حاضر در پنتاگون مشغول به کار است در این گزارش آمده و گفته شده حتی او برای برخی سفرهای خود به برخی کشورها مانند اسرائیل از قبل با تهران مشورت می‌کرده است.

جک برگمن، رئیس کمیته فرعی اطلاعات و عملیات ویژه، و مایک راجرز رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده نگرانی عمیق خود را از استخدام آریان طباطبایی به عنوان رئیس دفتر «دستیار وزیر دفاع در امور عملیات ویژه و درگیری با شدت کم» را اعلام کردند.

در نامه این نمایندگان به وزیر دفاع آمریکا آمده است که سابقه استخدامی و روابط نزدیک خانم طباطبایی با رژیم ایران نگران کننده است و باید قرار گرفتن فردی با چنین سابقه‌ای در موقعیت حساس در وزارت دفاع غیرممکن باشد.

دفتر دستیار وزیر دفاع در امور عملیات ویژه و درگیری با شدت کم بر بسیاری از حساس‌ترین عملیات‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه نظارت می‌کند که می‌تواند شامل مواردی برای مقابله با فعالیت‌های بدخیم ایران در سراسر جهان نیز باشد.

این موضع قاطعانه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان است که هیچ فردی که خود را با دشمنی مانند ایران همسو می‌کند یا به عنوان عامل نفوذ خارجی، آگاهانه یا ناخواسته عمل می‌کند، نباید چنین نفوذی را بر سیاست ایالات متحده اعمال کند یا به چنین اطلاعات حساسی دسترسی داشته باشد.

در این نامه آنها چند سؤال را مطرح کردند و از لوید آستین خواستند که به این سؤالات حداکثر تا ۳ اکتبر ۲۰۲۳ پاسخ دهد.

از جمله سؤال‌هایی که از وزیر دفاع ایالات متحده پرسیده شده این است که خانم طباطبایی چه مدت به عنوان رئیس ستاد دستیار وزیر دفاع در عملیات ویژه و درگیری‌های کم شدت کار کرده است؟ آیا مواردی از ارتباط خانم طباطبایی با رژیم ایران چه در مقام رسمی و چه غیررسمی مطلع هستید؟ آیا از ارتباط خانم طباطبایی قبل از استخدام با رژیم ایران اطلاع دارید؟

همچنین سؤال شده که آیا وزارتخانه از مشارکت خانم طباطبایی در شبکه‌های نفوذ تحت حمایت دولت ایران، مانند ابتکار عمل کارشناسان ایران، اطلاع داشت؟ شرایط منحصر به فرد او در رابطه با دفتر دستیار وزیر دفاع در امور عملیات ویژه و درگیری با شدت کم چه بود که منجر به استخدام او شد؟

پس از انتشار گزارش‌ها علیه آرین طباطبایی، یک سخنگوی پنتاگون به فری‌بیکن گفته است که آرین طباطبایی قبل از دریافت مجوز امنیتی «به طور کامل و صحیح مورد بررسی قرار گرفته است». پنتاگون در عین حال در مورد اینکه آیا قبل از افشای عمومی از این روابط اطلاع داشت، پاسخ نداد.

گفتنی است که به دنبال استخدام آرین طباطبایی در وزارت خارجه آمریکا و عضویت او در تیم مذاکره کننده هسته‌ای، تعدادی از نمایندگان مجلس امریکا در سال ۲۰۲۱ از وزارت خارجه آمریکا خواستند تا صلاحیت امنیتی آرین طباطبایی، گزینه دولت جو بایدن به عنوان مشاور ارشد دفتر دستیار وزیر خارجه برای امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی، را لغو کند و درباره او که به گفته آنها روابط نگران‌کننده‌ای با شاخه تندروی حکومت ایران دارد، تحقیق انجام دهد.

آنها در این نامه «نگرانی جدی» خود را بابت ارتباط طباطبایی با رژیم ایران، دفاع وی از رژیم و تکرار و توجیه مواضع و رفتارهای رژیم از جمله توجیه سرکوب مردم معترض ایران، و ارتباط نزدیک پدرش، سید جواد طباطبایی، با رژیم ایران ابراز کردند.

پیش از آن نیز گروهی دیگر از قانونگذاران کنگره در نامه‌ای به دولت بایدن خواسته بودند در یک جلسه محرمانه آنها را از جزئیات روندی که اجازه دریافت صلاحیت امنیتی به خانم طباطبایی داده است، آگاه کنند.