هانا نیومن
/

نماینده پارلمان اروپا خواستار شفاف‌سازی درباره علت مخفی نگهداشتن بازداشت شهروند سوئدی شد

هانا نیومن نماینده آلمان در پارلمان اروپا به دنبال انتشار خبر بازداشت شهروند سوئدی در نامه ای خطاب به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان شفاف‌سازی در مورد عملکرد این اتحادیه شد.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خانم نیومن با اشاره به این مطلب که «یوهان فلودروس» بیش از ۵۰۰ روز است که در «اسارت رژیم ایران» گرفتار است از آن به عنوان «ابزار معامله» نام برد و گفت: «این حادثه ظالمانه است و نیاز به شفاف‌سازی فوری دارد».

نماینده آلمان در پارلمان اروپا در این نامه که به همراه کرنلیا ارنست، رئیس هیئت روابط با ایران، بارت گروتویس، نایب رئیس هیات روابط با ایران و دیتمار کوستر، عضو هیات روابط با ایران به امضا رسانده، همچنین آگاه‌سازی رسانه‌های بین‌المللی در مورد بازداشت این شهروند سوئدی، پیش از اعضای پارلمان اروپا را «غیرقابل درک و غیرقابل قبول» دانسته است.

این نماینده مخالف جمهوری اسلامی در نامه خود به پارلمان اروپا با طرح سوالاتی خواستار پاسخگویی و شفاف‌سازی این نهاد شد.

اینکه چه مدت مقامات اتحادیه اروپا از بازداشت شهروند سوئدی مطلع بودند و به چه دلایلی تاکنون این اطلاعات به اطلاع عموم نرسیده است، از جمله سوالات مطرح شده از سوی این نماینده آلمانی است.

نیومن همچنین از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستار ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت سلامتی فرد بازداشت شده و این که آیا نهاد اروپایی در طول مدت بازداشت با فرد بازداشت شده در تماس بوده است یا خیر و چه اقداماتی تا کنون برای آزادی این شهروند سوئدی انجام داده، شد.

او همچنین خواستار تلاش کشورهای اروپایی برای آزادی همه افرادی شد که به نوشته او از سوی جمهوری اسلامی به «گروگان» گرفته شده‌اند.

پیش تر نیویورک تایمز در گزارشی نوشت یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا و شهروند سوئد، ۵۰۰ روز است که در ایران در بازداشت است. ساعاتی پس از انتشار این گزارش پیتر استانو کمیسیونر اتحادیه اروپا با تایید اینکه فرد زندانی در ایران شهروند سوئد است از تایید اینکه کارمند فعلی یا سابق اتحادیه اروپا بوده خودداری کرد. صبح دوشنبه نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در اینباره مورد پرسش قرار گرفت و درباره این بازداشت ابراز «بی‌اطلاعی» کرد.

سوئد روز دوشنبه، ۱۳ شهریور، گزارش نیویورک تایمز در این مورد را که یک شهروند سوئدی از آوریل سال ۲۰۲۲ در ایران زندانی است، تایید کرد اما از ذکر نام این دیپلمات خود و جزییات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته اتحادیه اروپا زندانی شدن یوهان فلودروس را مخفی نگه داشته بود.

بنابر این گزارش، او بهار سال گذشته به ایران سفر کرده بود و در ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ زمانی که قصد خروج از ایران داشته در فرودگاه بازداشت می‌شود.

او در قالب یک «سفر توریستی» با چند تن از دوستانش به ایران رفته بود.

نیویورک‌تایمز بازداشت این شهروند اتحادیه اروپا را بخشی از سیاست رو به گسترشی دانسته که آن را «دیپلماسی گروگان‌گیری» توصیف کرده است. ماه گذشته، ایالات متحده با ایران در خصوص تبادل زندانیان در ازای آزادی ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به توافق رسید.

نیویورک تایمز با پدر آقای فلودروس تماس گرفته اما او از اظهار نظر خودداری کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نام دیپلمات زندانی را نیز اعلام و تاکید کرده است که او در ایران برای این اتحادیه کار می‌کرده است.

بورل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم در مورد یک مورد خاص، در مورد آقای فلودروس، اگر اجازه بدهید، چیزی بگویم. او یک شهروند سوئدی است که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد و در ۵۰۰ روز گذشته به‌طور غیرقانونی در ایران در بازداشت بوده است.»

او افزود: «می‌خواهم تاکید کنم که من شخصاً، و همه اعضای تیمم در همه سطوح و نهادهای اروپایی در هماهنگی نزدیک با مقام‌های سوئدی که مسئولیت اولیه حفاظت کنسولی را بر عهده دارند – و نیز اعضای خانواده این دیپلمات، مقام‌های ایرانی را برای آزادی او تحت فشار قرار داده‌ایم».

جوزپ بورل گفت: «ما در همه جلسات دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی در هر تمامی سطوح، این موضوع را بی‌وقفه مطرح‌ کرده‌ایم.»

او گفت: «ما برای آزادی آقای فلودروس تلاش کرده‌ایم و این کار را در تماس نزدیک با خانواده، احترام به خواست آنها و مطمئناً همراه با دولت سوئد ادامه خواهیم داد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «این در دستور کار ما و در قلب ما است و تا زمانی که فلودروس آزاد نشود، متوقف نخواهیم شد».

جمهوری اسلامی، در ژوییه سال گذشته و دو هفته پس از آنکه دادگاهی در سوئد، حمید نوری را به جرم دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کرد، خبر داد که یک شهروند سوئدی را به ظن جاسوسی دستگیر کرده است.