/

نماینده ویژه آمریکا: جمهوری اسلامی همچنان به قاچاق سلاح و مواد مخدر به یمن ادامه می‌دهد

تیموتی لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن اعلام کرد که به‌رغم توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، جمهوری اسلامی همچنان به تامین سلاح و مواد مخدری که به درگیری در یمن دامن می‌زند، ادامه داده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

تیموتی لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن اعلام کرد که به‌رغم توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، جمهوری اسلامی همچنان به تامین سلاح و مواد مخدری که به درگیری در یمن دامن می‌زند، ادامه داده است.

به گزارش فرانیوز، جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در اواسط اسفندماه، با میانجیگری رژیم چین برای ازسرگیری روابط دوجانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند و پس از آن نیز آتش‌بس بین عربستان و حوثی‌های همسو با حکومت ایران شکل گرفت که تا کنون ادامه یافته است.

با این حال لندرکینگ عنوان کرد که حکومت ایران هنوز به یمن سلاح و مواد مخدر می‌رساند و این امر همچنان در آتش جنگی که از سال ۲۰۱۴ آغاز و به یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های حقوق بشری منجر شد، دامن می‌زند.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن گفت: «ایرانیان همچنان به یمن سلاح و مواد مخدر قاچاق می‌کنند و ما بسیار نگرانیم که این جریان با وجود توافق سودمند ایران و عربستان ادامه پیدا کند؛ بنابراین به نظر من باید فضا را تحت نظر داشته باشیم.»

او با بیان اینکه تهران جنگجویان حوثی را آموزش داده و آنها را برای جنگیدن و حمله به عربستان سعودی تجهیز کرده است، گفت: «با وجود اینکه ما از توافق بین سعودی‌ها و ایرانی‌ها استقبال کردیم، من همچنان نگران نقش ایران هستم.»

جمهوری اسلامی تسلیح حوثی‌هایی را که صنعا پایتخت یمن را پس از سرنگونی دولت و کنترل بخش‌های وسیعی از کشور تصرف کردند، رد می‌کند. با این حال، جنگ حوثی‌ها و سعودی‌ها بیشتر به‌صورت جنگی نیابتی میان ایران و عربستان شناخته شده است و حکومت ایران بارها متهم شده که تسلیحات پیشرفته به یمن ارسال می‌کند.

لندرکینگ گفت که «توافق عربستان و ایران به تنهایی به مناقشه یمن پایان نمی‌دهد و این جنگ از طریق مذاکره بین طرف‌های یمنی قابل‌حل است.»

نیروی دریایی ایالات متحده در اسفندماه اعلام کرد که به همراه نیروی دریایی بریتانیا یک شناور حامل محموله غیرقانونی سلاح از ایران را توقیف کرده است. بر اساس بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده، این شناور علاوه بر قطعات موشک بالستیک با برد متوسط، موشک‌های ضدتانک روسی از نوع ۹ام۱۳۳ (۹M133) کورنت را که در ایران با نام موشک‌های «دهلاویه» شناخته می‌شود، نیز حمل می‌کرد.

همچنین نیروهای ویژه فرانسوی در ۲۵ دی‌ماه و در عملیاتی که با هماهنگی ارتش ایالات متحده انجام شد، یک کشتی حامل اسلحه و مهمات فرستاده شده از سوی حکومت ایران به مقصد شبه‌نظامیان در یمن را توقیف کردند. بعد از تفتیش این کشتی، نیروهای ویژه فرانسوی ۳ هزار تفنگ تهاجمی، نیم‌میلیون فشنگ، و ۲۰ موشک هدایت‌شونده ضدتانک کشف کردند.

عرضه، فروش و انتقال مستقیم و غیرمستقیم تسلیحات به یمن برای استفاده حوثی‌ها ناقض قطعنامه شورای امنیت‌سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.