/

نماینده مجلس آمریکا: هر توافق غیر رسمی با ایران باید به تایید کنگره برسد

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به انتشار گزارش‌هایی از مذاکرات مخفیانه مقامات کاخ سفید با جمهوری اسلامی، دولت بایدن را به پایبند نبودن به قانون متهم و تأکید کرد که هر توافقی حتی به صورت غیررسمی با جمهوری اسلامی باید به تایید کنگره برسد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به انتشار گزارش‌هایی از مذاکرات مخفیانه مقامات کاخ سفید با جمهوری اسلامی، دولت بایدن را به پایبند نبودن به قانون متهم و تأکید کرد که هر توافقی حتی به صورت غیررسمی با جمهوری اسلامی باید به تایید کنگره برسد.

به گزارش فرانیوز، مایکل مک‌کال در نامه خطاب به جو بایدن با زیر سوال بردن نیت دولت وی درباره مذاکرات با جمهوری اسلامی تاکید کرد: حتی یک توافق غیررسمی با جمهوری اسلامی هم به مجوز کنگره نیاز دارد.

وی در این نامه که در توییتر منتشر کرده، با ابراز نگرانی از اینکه دولت بایدن درحال دور زدن کنگره است، از وی به دلیل مماشات و امتیازدهی به رفتار مخاطره‌آمیز جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به مذاکره دولت بایدن با جمهوری اسلامی در پی وقوع خیزش سراسری در ایران و رفتار ستیزه‌جویانه جمهوری اسلامی در منطقه و همدستی با روسیه در جنگ اوکراین، تاکید کرد: حتی یک توافق غیررسمی با جمهوری اسلامی هم به مجوز کنگره نیاز دارد.

مک‌کال با اشاره به خانواده آمریکایی‌هایی که جان خود را در نتیجه تروریسم تحت حمایت جمهوری اسلامی از دست داده‌اند، دولت بایدن را به عدم شفافیت و پرهیز از مشورت با کنگره متهم کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود به بایدن همچنین نوشته است: هر توافقی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که آن «را صرفاً محدود کند، بدون اینکه به طور کامل به آن پایان دهد، نظام بین‌المللی عدم تکثیر تسلیحات اتمی را تضعیف می‌کند.»

گزارش‌های متعددی طی هفته‌های اخیر درباره مذاکرات مقامات جمهوری اسلامی و آمریکا برای دستیابی به نوعی توافق منتشر شده است.

بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها دولت بایدن تلاش می‌کند برای پرهیز از درگیری با کنگره توافقی محدود یا نوعی تفاهم با جمهوری اسلامی برقرار کند.

طی روزهای گذشته برخی منابع اسرائیلی عنوان کردند که دولت بایدن به دنبال یک تفاهم با جمهوری اسلامی است تا نیازی به تایید کنگره نداشته باشد.

طی هفته گذشته بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشد بارها گزارش دادند که مقامات جمهوری اسلامی و دولت بایدن در حال مذاکره هستند. هر چند که کاخ سفید تا کنون چندین بار این اخبار را «نادرست و غیردقیق» خوانده و حتی در برخی موارد اصل مذاکره را رد کرده اما مقام‌های تهران رسماً این موضوع را تایید کرده‌اند.

در یکی از آخرین گزارش‌ها نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات رسمی جمهوری اسلامی، اسرائیل و آمریکا که نام آنها فاش نشده، عنوان کرده است: دولت جو بایدن در حال مذاکرات «بی‌سروصدا» با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای و مبادله زندانیان است.

در این گزارش آمده است: مذاکرات یادشده بخشی از تلاش‌های بزرگ‌تر آمریکا برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از ریسک تقابل نظامی با جمهوری اسلامی است.

بر اساس این گزارش به نقل از مقام‌های آگاه، طبق توافق احتمالی بین جمهوری اسلامی و آمریکا، جمهوری اسلامی می‌پذیرد که فراتر از غلظت ۶۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی نکند و همکاری‌های خود را با بازرسان هسته‌ای بین‌المللی افزایش دهد و همچنین در توافق احتمالی جدید می‌پذیرد که از حمله نیروهای نیابتی خود به پیمانکاران آمریکایی در عراق و سوریه جلوگیری کرده و از فروش موشک بالستیک به روسیه خودداری کند.