/

نماینده جمهوری‌خواه آمریکا خطاب به اتحادیه اروپا: سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهید

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده خواهان تروریستی شناخته‌شدن سپاه از سوی اتحادیه اروپا شد و قطعنامه‌ای خطاب به این اتحادیه برای قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی تنظیم کرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده خواهان تروریستی شناخته‌شدن سپاه از سوی اتحادیه اروپا شد و قطعنامه‌ای خطاب به این اتحادیه برای قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی تنظیم کرد.

به گزارش فرانیوز، کلودیا تنی نماینده جمهوری خواه امریکا در صفحه توییتر خود نوشت: اتحادیه اروپا باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند. من یک قطعنامه دوحزبی را رهبری می‌کنم که از اتحادیه اروپا می‌خواهد اقدامات فوری برای پاسخگویی سپاه پاسداران انجام دهد.

در این قطعنامه که کلودیا تنی تنظیم و از نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خواسته است آن را امضا کنند خطاب به اتحادیه اروپا آمده است: باتوجه‌به اینکه پارلمان اروپا در ژانویه ۲۰۲۳ با اکثریت قاطع به قطعنامه‌ای با محوریت ایران رای مثبت داد که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان تروریستی شده بود، اما با این حال اتحادیه اروپا تک‌تک اعضا و رهبران سپاه را به‌عنوان تروریست معرفی کرده اما هنوز سپاه پاسداران را به طور کامل به‌عنوان گروه تروریستی معرفی نکرده است.

در این قطعنامه به سرکوب اعتراضات اخیر در ایران اشاره شده و آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان نقض گسترده حقوق بشر در داخل ایران از جمله علیه زنان، کودکان و اقلیت‌ها ادامه می‌دهد و اعتراضات پس از کشته‌شدن مهسا امینی را به‌صورت فعالانه سرکوب می‌کند.

در بخش دیگری از این قطعنامه به فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه اشاره و آورده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نیروهای نیابتی خطرناک در سرتاسر خاورمیانه و خارج از کشور، از جمله حزب‌الله، جهاد اسلامی فلسطین، حوثی‌ها و کتائب حزب‌الله که غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند، آموزش می‌دهد و بودجه و تسلیحات آنها را تامین می‌کند.

این قطعنامه به جنگ اوکراین نیز اشاره دارد و عنوان می‌کند که سپاه پاسداران انقلاب به طور فعال به جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه علیه اوکراین از طریق تهیه صدها پهپاد کشنده انتحاری و نظارت بر برنامه‌ریزی برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه با ظرفیت تولید هزاران پهپاد طراحی شده توسط ایران دامن می‌زند.

در پایان این قطعنامه نیز از اتحادیه اروپا خواسته شده که فوراً سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی این اتحادیه قرار دهد.

پیش‌تر نیز ۱۳۰ عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای رسمی به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از این اتحادیه خواستند تا با تصمیم به تحریم، مجازات و مشروعیت‌زدایی کامل سپاه پاسداران، از تهدیدات بیشتر علیه دموکراسی و آزادی در ایالات متحده، اروپا و سراسر جهان جلوگیری شود و نام این گروه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

این نامه که از سوی نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات متحده نوشته شده و ۲۱ فروردین، به بورل ارسال شده بود.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در آغاز خیزش مردمی در ایران در واکنش به اعتراضات نیز گفته بود «مردم ایران شجاعت فوق‌العاده‌ای از خود در برابر یک رژیم منزجرکننده وحشی نشان می‌دهند. چنین لحظاتی مسیر تاریخ بشر را تغییر می‌دهد و باید هر اقدامی که می‌توانیم برای پیروزی آنها انجام دهیم.»