موجی از بازداشت‌های محله به محله در زاهدان به دنبال تداوم جمعه‌های خشم و اعتراض شهروندان

به دنبال برگزاری نماز جمعه و راهپیمایی اعتراضی مردم زاهدان در روز ۳۰ دی که با وجود فشارها و جو امنیتی شکل گرفت، موجی از بازداشت‌های محله به محله در این شهر آغاز شده است. از روز گذشته موج تازه‌ای از بازداشت نوجوانان و جوانان بلوچ آغاز شده و به گفته سایت حال وش، نیروهای کلانتری در مناطق بعث، شیرآباد و کریم‌آباد، تعدادی از جوانان بلوچ را دستگیر کردند. این رسانه که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در گزارش خود اضافه کرد: «خانواده‌های این شهروندان در مقابل کلانتری‌های این مناطق تجمع اعتراضی کرده و خواستار آزادی فرزندانشان شده‌اند.»

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به دنبال برگزاری نماز جمعه و راهپیمایی اعتراضی مردم زاهدان در روز ۳۰ دی که با وجود فشارها و جو امنیتی شکل گرفت، موجی از بازداشت‌های محله به محله در این شهر آغاز شده است.

از روز گذشته موج تازه‌ای از بازداشت نوجوانان و جوانان بلوچ آغاز شده و به گفته سایت حال وش، نیروهای کلانتری در مناطق بعث، شیرآباد و کریم‌آباد، تعدادی از جوانان بلوچ را دستگیر کردند.

این رسانه که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در گزارش خود اضافه کرد: «خانواده‌های این شهروندان در مقابل کلانتری‌های این مناطق تجمع اعتراضی کرده و خواستار آزادی فرزندانشان شده‌اند.»

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی در منطقه بازار مشترک زاهدان شماری از اتباع افغانستان و ازبکستان مقیم زاهدان را بازداشت و تهدید کرده‌اند نباید به این افراد سنی مذهب که کارت اقامت نیز دارند، مغازه اجاره داده یا از آنها خرید کنند.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی و لباس شخصی، بلوچ‌هایی را که فاقد مدارک هویتی بوده یا آن را همراه نداشته باشند نیز بازداشت و به همراه این افراد رد مرز می‌کنند.

افزایش این فشارها در شرایطی است که از روز چهارشنبه ۲۸ دی نیز فضای امنیتی و برقراری ایست‌های بازرسی در مبادی ورودی زاهدان تشدید شد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نماز جمعه روز ۳۰ دی با انتقاد از تشدید جو امنیتی این شهر در روزهای گذشته و مسدود کردن راه‌های ورودی و خروجی، از افزایش تعداد ایست‌های بازرسی به ۱۵ مورد خبر داد.

با وجود جو امنیتی حاکم بر زاهدان که از روزهای گذشته در این شهر برقرار شده، جمعیت زیادی در نماز جمعه روز گذشته شرکت کردند و پس از آن نیز جمعیتی انبوه از معترضان در خیابان‌ها برای تظاهرات حاضر شدند.

جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته با هدف پایان دادن به جمعه‌های اعتراضی، ده‌ها شهروند سیستان و بلوچستان را تهدید و بازداشت و جوی امنیتی در زاهدان برقرار کرده است.

بازداشت‌شدگان عمدتا نوجوان و جوان بوده‌اند و به گفته کمپین فعالین بلوچ، بسیاری از آنان در معرض فشار برای «اخذ اعترافات اجباری» و احکام سنگین قرار دارند.

از آغاز اعتراضات در زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان شهروندان زیادی بازداشت شده‌اند و از سرنوشت بسیاری از آنان اطلاعی در دست نیست.

پس از جمعه خونین زاهدان در روز هشتم مهر، مردم معترض شهرهای مختلف این استان با وجود حضور گسترده نیروهای سرکوب‌گر، هر جمعه دست به تظاهرات زده‌اند.

بر اساس گزارش حال وش، حاکمیت از طریق ارسال پیام‌های خصوصی به مولوی عبدالحمید از طریق چهره‌های متنفذ طایفه‌ای، او را تهدید به بازداشت و مسجد جامع مکی و حوزه علمیه آن را تهدید به تخریب کرده است.

افزایش این تهدیدها در کنار تشدید جو امنیتی و بازداشت فله‌ای جوانان بلوچ و بر هم زدن تجمع‌های آنان، نگرانی‌هایی را درباره احتمال برخورد شدید دیگری از سوی حکومت با معترضان زاهدان ایجاد کرده است.