علی خامنه ای
/

موافقت خامنه‌ای برای مذاکره مستقیم با مقام‌های آمریکایی

بر اساس برخی گزارش‌های تایید نشده، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مجوز مذاکره مستقیم مقام‌های جمهوری اسلامی با طرف‌های آمریکایی را صادر کرده است.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وب‌سایت خبری امواج مدیا به نقل از «چندین منبع آگاه» خبر داد که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران اجازه ورود به گفت‌وگوهای مستقیم با ایالات متحده را دریافت کرده‌اند.

این وب‌سایت در ادامه به نقل از یک منبع بلندپایه مدعی شد که «علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آماده است تا هفته‌های آینده با برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقای کاخ سفید در عمان دیدار کند».

این خبر در حالی منتشر شد که کمتر از ۱۰ روز پیش ۵ زندانی آمریکایی همزمان با واریزشدن پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی به بانک‌های قطری آزاد شده و به قطر منتقل و از آنجا به آمریکا بازگشتند.

از سوی دیگر همزمان ۵ زندانی ایرانی نیز در آمریکا آزاد شدند که تنها دو نفر از آنها به ایران بازگشتند و دو نفر در آمریکا مانده و یک نفر دیگر به کشور سوم رفت.

تبادل این زندانی‌ها پس از مذاکرات چندماهه غیرمستقیم انجام شد که ابتدا به صورت مخفیانه در جریان بود. پس از افشای این مذاکرات مقام‌های آمریکایی بارها اعلام کردند که این مذاکرات صرفاً در رابطه با آزادی زندانیان بوده و موضوع هسته‌ای در دستور کار قرار ندارد.

در حالی که علی خامنه‌ ای مذاکره مستقیم با آمریکا را تا زمان بازگشت این کشور به توافق هسته ای برجام ممنوع کرده بود، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، بهمن ماه دو سال قبل نیز درباره مذاکره مستقیم این کشور با ایالات متحده گفته بود “اگر نیاز باشد این کار انجام خواهد داد”.

آقای امیرعبداللهیان در “همایش ملی ایران و همسایگان” که آن زمان در تهران برگزار شده بود گفت “طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام هایی را به ایران ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است”.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اواخر خردادماه در کمیته روابط خارجی و امنیت کنست و در جمع نمایندگان عضو این کمیته مذاکره دولت بایدن با جمهوری اسلامی بر سر یک «توافق کوچک» درباره مسائل هسته‌ای را تایید کرده و گفته است می‌توانیم با آن کنار بیاییم.

اما پس از آن وب‌سایت خبری اکسیوس به نقل از سه مقام ارشد در دولت‌های اسرائیل و آمریکا فاش کردە که جیک سالیوان در گفت‌وگو با زاخی هانگبی، همتای اسرائیلی خود، نسبت به نشت و افشای اطلاعات مذاکرات ایالات متحده با جمهوری اسلامی توسط منابع رسمی اسرائیل به شدت انتقاد و ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش آمده بود که پس از دیدار بنیامین نتانیاهو با نمایندگان کنست و اظهارات او در مورد «توافق کوچک هستەای» بین واشنگتن و تهران، جیک سالیوان طی تماسی با همتای اسرائیلی خود زاخی هانگبی گفته است که از «اظهارات نتانیاهو خسته و نگران شده است».

در همین حال منابع آگاه به وب‌سایت خبری امواج مدیا گفته‌اند که «پس از اقدامات عملی آمریکا که منجر به سودهای محسوس می‌شود، خامنه‌ای به باقری کنی اختیارات گسترده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا اعطا کرده است».

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ در اوایل شهریورماه با انتشار گزارشی خبر داد که بعد از مذاکرات جمهوری اسلامی و دولت بایدن بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی از ایران، ایالات متحده تحریم‌های نفتی علیه تهران را کاهش داده است.

این خبرگزاری چند ملیتی که دفتر آن در نیویورک قرار دارد در گزارش خود عنوان کرد که مقامات آمریکایی به طور خصوصی اعتراف کرده‌اند که به تدریج تحریم نفتی ایران را کاهش داده‌اند که نتیجه آن افزایش فروش نفت ایران به بالاترین سطح از زمان بازگشت تحریم‌ها در پنج سال پیش و بیشترین میزان فروش نفت به چین بوده است.

هر چند که جمهوری‌خواهان در کنگره ایالات متحده به شدت با مذاکره دولت بایدن و جمهوری اسلامی و مماشات با تهران مخالف هستند و گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، با ابراز نگرانی از افزایش فروش نفت ایران علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده، عنوان کردند که دولت بایدن باید اقدامات بیشتری را برای مهار صادرات غیرقانونی انرژی ایران، به ویژه به چین انجام دهد، اما به نظر می‌رسد که دولت آمریکا همچنان در راستای رسیدن به یک توافق با جمهوری اسلامی قدم برمی‌دارد.