مهاجرت پزشکان
/

مهاجرت سالانه ۱۰ هزار نفر از کادر پزشکی ایران

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر روز می‌شنویم «یک استاد یا دانشیار دانشکده‌های علوم پزشکی» مهاجرت می‌کند، افزوده است «سالیانه ۱۰ هزار نفر از مجموعه کادر پزشکی از ایران مهاجرت می‌کنند».

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، عوض حیدرپور نماینده سابق مجلس پزشک و استاد دانشگاه به وب سایت خبری خبر آنلاین، گفت: «وضعیتی در کشور حاکم شده که موجی از مهاجرت راه افتاده است و این موج به جامعه پزشکی هم کشیده شده، تقریباً ما هر روز می‌شنویم یک استاد یا دانشیار از دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به اروپا، کانادا و کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کردند».

او با اعلام اینکه «بهترین نیروهای پیراپزشکی» با موج پزشکان دارند از کشور مهاجرت می‌کنند، افزوده است: «اگر جای وزیر بهداشت بودم و هر روز این تعداد پزشک مهاجرت می‌کرد، استعفا می‌دادم.»

آقای حیدرپور افزوده که مجموعه کادر پزشکی به راحتی در کشورهایی مثل آلمان پذیرش می‌شوند و پزشکی که ۵۵ سال سن داشته باشد تقریباً ۲۰ سال تجربه کار دارد، آن‌وقت یک تجربه این چنینی به راحتی گیر کشورهای دیگر می‌افتد.

براساس آمارهای غیر رسمی آمار مهاجرت کادر پزشکی ایران تا پایان سال ۹۸ معادل سه هزار نفر و در سال ۱۴۰۰ معادل ۵ هزار نفر برآورده زده می‌شود. سال گذشته رئیس‌کل نظام پزشکی ایران، نسبت به کمبود جراح متخصص هشدار داده بود و از افزایش تمایل کادر درمان به مهاجرت، ابراز نگرانی کرده بود.

زمستان سال گذشته بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت اعلام کرده بود که ایران در تراز ۵۰ هزار دانشجوی مهاجر قرار گرفته است و اکنون وارد تراز بالاتر از ۶۶ هزار نفر دانشجوی مهاجر است. به گفته او، این عدد نشان می‌دهد ایران با سرعت، پدیده «افزایش جمعیت دانشجویی خارج از کشور» را تجربه می‌کند اما آمار به روز و دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران نیز دوازدهم شهریورماه گفته بود که «مهاجرت جامعه پزشکی» نسبت به سال‌های قبل از کرونا «افزایش دو برابری» داشته و ایران اکنون به ۵ قاره جهان پزشک «صادر» می‌کند.