ممنوعیت تولید و واردات کیت های غربالگری و احتمال افزایش تولد نوزادان مبتلا به انواع ناهنجاری

عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران، عدم صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه‌ماهه اول بارداری را «عجیب» و «شوک‌آور» توصیف کرد و گفت: این تصمیم غیر کارشناسی منجر به محدودیت بیشتر جامعه برای انجام غربالگری جنین می‌شود که در نتیجه خطر تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیکی افزایش خواهد یافت.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرد که مجوز تولید و واردات کیت های غربالگری سه‌ماهه اول بارداری صادر و تمدید نخواهد شد.

محمدامین طباطبایی‌فر، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «فانا» ضمن «عجیب» و «شوک‌آور» خواندن این تصمیم وزارت بهداشت گفت که این اقدام غیر کارشناسی «منجر به محدودیت بیشتر جامعه برای انجام غربالگری جنین می‌شود که در نتیجه خطر تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیکی افزایش خواهد یافت».

آقای طباطبایی‌فر در ادامه هشدار داد که تصمیم اخیر وزارت بهداشت موجب «واردات غیرمجاز کیت‌های غربالگری با استاندارد نامشخص و فروش با قیمت‌های سرسام‌آور» خواهد شد.

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک، در این شرایط علاوه بر تحمیل هزینه به مردم، استاندارد و کیفیت این کیت‌ها نیز زیر سوال خواهد رفت.

آقای طباطبایی‌فرهمچنین گفته است که وزارت بهداشت در این تصمیم‌گیری هیچ مشورتی با انجمن ژنتیک پزشکی ایران نداشته و این انجمن به زودی در نامه‌ای رسمی به این تصمیم اعتراض خواهد کرد و خواستار ارزیابی مجدد آن خواهد شد.

اخیرا اداره تجهیزات و فرآورده‌های آزمایشگاهی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آزمایشگاه‌ها صرفا مجاز به استفاده از دستگاه‌های آنالایزر بسته (Closed) برای غربالگری سه ماهه اول بارداری سندرم داون هستند و IRC تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه ماهه اول بارداری (Free BhCG (PAPP-A به صورت سیستم باز از جمله به روش الایزا برای انجام غربالگری سه ماهه اول سندرم داون صادر و تمدید نخواهد شد.

براساس ماده ۵۳ قانون «جوانی جمعیت» غربالگری جنین در کشور محدود شد و تنها با درخواست والدین یا پزشک متخصص قابل انجام بود. اما نبود کیت مورد نیاز، انجام این آزمایش را در عمل و در صورت ضرورت نیز غیرممکن می‌کند.