/

مقامات پیشین آمریکا: تهاتر نفت عراق با گاز ایران ناقض تحریم‌ها است

سه مقام سابق آمریکایی درباره پیشنهاد تبادل گاز ایران در برابر نفت عراق هشدار داده و آن را ناقض تحریم‌های ایالات متحده قلمداد کرده‌اند.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مقامات پیشین آمریکا درباره این پیشنهاد که پیشتر توسط محمد السودانی، نخست وزیر عراق، اعلام شده، گفتند: این موضوع احتمالا ناقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است، مگر اینکه ایالات متحده با صدور معافیت‌هایی، اجازه انجام آن را بدهد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کارشناسان معتقدند که معاملات پایاپای یا تهاتری، احتمالا تحریم‌های آمریکا علیه تهران را نقض می‌کند.

آنها افزوده‌اند: مگر اینکه ایالات متحده مجوز‌‌‌هایی به عراق بدهد، که گاز طبیعی ایران را در ازای نفت خام خود از طریق تهاتر دریافت کند تا بغداد راه حلی برای بازپرداخت بدهی‌های خود پیدا کند.

آمریکا بازپرداخت بدهی گاز عراق به جمهوری اسلامی را تایید نکرده و ایران و عراق توافق کردند که صادرات گاز در ازای دریافت نفت را از سر بگیرند، اما این معامله‌ تهاتری هنوز به تایید آمریکا نیاز دارد.

رویترز در اینباره نوشته است: هرچند جزئیاتی از این معامله تهاتری منتشر نشده است، اما کارشناسان استدلال می‌کنند که این معامله با تحریم‌های ایالات متحده در تضاد است.

آنها عنوان کرده‌اند که معافیت موجود که مختص واردات برق است، توافق‌نامه معاملات تهاتری گسترده‌تر را شامل نمی‌شود.