/

معمای مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا درباره توافق موقت هسته‌ای

اخبار متناقض توافق موقت هسته‌ای و مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا با اظهارات ضد و نقیض رسانه‌های داخلی و خارجی به کلافی سردرگم تبدیل شده است!

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

اخبار متناقض توافق موقت هسته‌ای و مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا با اظهارات ضد و نقیض رسانه‌های داخلی و خارجی به کلافی سردرگم تبدیل شده است!

به گزارش فرانیوز، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات رسمی جمهوری اسلامی، اسرائیل و آمریکا که نام آنها فاش نشده، عنوان کرده است: دولت جو بایدن در حال مذاکرات “بی‌سر و صدا” با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای و مبادله زندانیان است.

در این گزارش آمده است: مذاکرات یادشده بخشی از تلاش‌های بزرگ‌تر آمریکا برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از ریسک تقابل نظامی با جمهوری اسلامی است.

بر اساس این گزارش به نقل از مقام‌های آگاه، طبق توافق احتمالی بین جمهوری اسلامی و آمریکا، جمهوری اسلامی می‌پذیرد که فراتر از غلظت ۶۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی نکند و همکاری‌های خود را با بازرسان هسته‌ای بین‌المللی افزایش دهد و همچنین در توافق احتمالی جدید می‌پذیرد که از حمله نیروهای نیابتی خود به پیمانکاران آمریکایی در عراق و سوریه جلوگیری کرده و از فروش موشک بالستیک به روسیه خودداری کند.

نیویورک تایمز افزوده است: جمهوری اسلامی در مقابل از آمریکا توقع دارد از اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی خودداری کند، توقیف محموله‌های نفتی ایران را متوقف کند و در شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای تهران قطعنامه ارائه نکند.

این در حالی است که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شب گذشته، گزارش‌های منتشر شده درباره نزدیک بودن توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را تکذیب کرده و آنها را «گمراه کننده» خوانده است.

در همین راستا طی روزهای اخیر برخی منابع خبری، از جمله رسانه‌های اسرائیلی، گفته بودند که آمریکا و جمهوری اسلامی در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای به تفاهم رسیده‌اند. براساس برخی گزارش‌ها، این تفاهم شامل بازگشت به برجام به طور کامل نبوده بلکه نوعی توافق موقت است.

تمام این اظهارات ضد و نقیض در حالی صورت می‌گیرد که بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با وبسایت المانیتور  اعلام کرد: جمهوری اسلامی و آمریکا در حال بررسی جزئیات توافق برای تبادل زندانیان میان دو کشور هستند و به نهایی شدن این توافق نزدیک شده‌اند.

البوسعیدی همچنین گفته است: جدی‌ بودن تهران و واشینگتن در این زمینه را حس می‌کند، زیرا دو کشور تلاش می‌کنند برجام را نجات دهند.