معاون حقوقی رئیسی: شکایت پرونده هواپیمای اوکراینی در دادگاه لاهه راه به‌جایی نمی‌برد

معاون حقوقی دولت جمهوری اسلامی با عادلانه خواندن روند دادرسی متهمان شلیک به هواپیمایی اوکراینی از سوی دستگاه قضایی، درباره ارجاع پرونده به دادگاه لاهه گفت: این شکایت هم به جایی نخواهد رسید!

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محمد دهقان، معاون حقوقی دولت ابراهیم رئیسی با اشاره به شکایت دولتهای کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد به خبرگزاری‌ «میزان» گفته است که این کشورها می‌‎‌‌‌خواهند مساله هواپیمای اوکراینی را به عنوان یک عملیات عمدی از سمت ایران جلوه بدهند و این‌گونه مورد توجه قضات عالی رتبه دیوان بین‌المللی دادگستری قرار بگیرند.

وی افزوده است: اما به نظر من این شکایت هم به جایی نخواهد رسید.

این مقام دولتی گفت: کشورهای کانادا، انگلیس و سوئد که به کمک اوکراین آمدند، تقاضای مذاکره کردند و ما هم به این موضوع پاسخ مثبت دادیم که از طریق مذاکره، مساله را حل کنیم؛ اما اخیرا آنها برای ارجاع دعوای‎شان در دیوان بین‌‎المللی دادگستری اقدام کرده و آن را ثبت کرده‎اند؛ این در حالی است که حتی این موضوع به برخی از کشورهای مذکور مرتبط نبود و آنها به نحوی خود را با بقیه همراه کردند.

دهقان افزوده است: جمهوری اسلامی پاسخ دیوان بین‌المللی دادگستری را خواهد داد و به تعبیر او «جای نگرانی نیست.»

وی بار دیگر روند دادگاهی متهمان این پرونده را عادلانه خوانده و گفت: کسانی که آن خطا را مرتکب شدند، محاکمه شدند؛ ما نیز به عنوان معاونت حقوقی این موضوع را پیگیری کرده و تقاضای تسریع را در صدور حکم مربوط به متهمان هواپیمای اوکراینی داشتیم و به برخی از اولیا نیز خسارت پرداخت شده است.

ادعاهای معاون حقوقی دولت جمهوری اسلامی در حالی است که یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز جمعه ۱۶ تیرماه از جمهوری اسلامی خواست مسئولیت کامل حمله «مذموم و توجیه‌ناپذیر» به هواپیمای اوکراینی را بر عهده بگیرد.

این سخنگو با مذموم و توجیه‌ناپذیر خواندن این اقدام گفته بود: ما به خانواده‌های قربانیان و دولت‌های کانادا، سوئد، اوکراین، و بریتانیا می‌پیویندیم و از [دولت] ایران می‌خواهیم مسئولیت کامل اقداماتش را بر عهده بگیرد.

بعد از حدود ۴۲ ماه از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در آسمان تهران با شلیک موشک‌های سپاه، پرونده شکایت از جمهوری اسلامی توسط دولت‌های کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع داده شده است.

چهار روز بعد از انتشار اخبار مرتبط با «ثبت پرونده شکایت کشورهای اوکراین، کانادا، بریتانیا و سوئد از جمهوری اسلامی به‌‌دلیل سرنگونی هواپیمای اوکراینی رسما در دیوان لاهه»، وزارت خارجه جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این اقدام واکنش نشان داد.

در بیانیه منتشر شده آمده است که جمهوری اسلامی در حال بررسی شکوائیه و ادعاهای دولت‌های مذکور و حاضر به مذاکره با آن‌هاست.

این بیانیه در عین حال تهدید کرده است که در قبال این شکایت، «اقدامات لازم به نحو مقتضی» اتخاذ خواهد شد.