/

مشاور امنیت ملی اسرائیل: پایگاه جدید هسته‌ای ایران از حمله در امان نیست/ جمهوری اسلامی خط قرمز را رد نکند

مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس درباره تاسیسات جدید هسته‌ای ایران در عمق صد متری زمین گفت که این تاسیسات از حمله مصون نخواهد بود.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس درباره تاسیسات جدید هسته‌ای ایران در عمق صد متری زمین گفت که این تاسیسات از حمله مصون نخواهد بود.

به گزارش فرانیوز، تساخی هانِگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل که روز سه‌شنبه دوم خرداد (۲۳ مه) که در کنفرانس بین‌المللی امنیتی به میزبانی انستیتوی سیاست و استراتژی دانشگاه رایشمان در شهر هرتسلیا در نزدیکی تل‌آویو سخنرانی می‌کرد، گفت از این گزارش تعجب نکرده و خاطرنشان کرد که ایران امکانات زیرزمینی دیگری نیز دارد.

زاخی هانگبی این سخنان را در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس و اظهارات کارشناسانی که گفته بودند تاسیسات جدید هسته‌ای ایران احتمالاً در عمق ۸۰ تا ۱۰۰ متری زمین در دست احداث است، مطرح کرد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ارزیابی کارشناسان نشان داده بود این تأسیسات هسته‌ای در دل رشته کوه‌های زاگرس در چنان عمقی در دست احداث است که بعید است پیشرفته‌ترین بمب‌های آمریکایی نیز بتوانند به آن آسیب بزنند.

گفته می شود جدیدترین بمب‌های آمریکا از توان نفوذ تا عمق ۶۰ متری زمین برخوردارند.

به گفته مشاور امنیت ملی اسرائیل، با وجودی ‌که این تاسیسات هسته‌ای در محلی در دست احداث قرار دارد که امکان هر حمله نظامی را با چالش مواجه می‌کند، باز هم راه‌حل‌هایی برای غلبه بر این چالش وجود دارد.

او افزود: چیزی که می‌توان در این‌باره گفت این است که هیچ مکانی غیرقابل دسترس نیست.

هانگبی از اظهار نظر در‌باره این‌که آیا اسرائیل خود قادر به انجام چنین حملاتی خواهد بود، خودداری کرد.

او گفت: ما امیدواریم در مورد تسلیحات هسته‌ای ایران به جایی نرسیم که به حمله به‌عنوان راه حل متوسل شویم.

آسوشیتدپرس روز دوشنبه اول خرداد با استناد به ویدیوها و تصاویر ماهواره‌ای که شرکت آمریکایی «پلنت لبز پی‌بی‌سی» در اختیار این خبرگزاری قرار داده بود، گزارش داد حجم گودبرداری در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای نطنز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، حفاری این تونل‌های زیرزمینی در دل رشته کوه‌های زاگرس در بخش مرکزی ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شده است.

هانگبی همچنین گفت: اسرائیل و آمریکا در عزم خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وحدت‌نظر دارند.

مشاور امنیت ملی اسرائیل خطاب به رهبری تهران نیز گفت: ما این پیام را ارسال می‌کنیم، و آمریکا هم همینطور، که اگر از خط قرمز عبور کنید، به عنوان یک رژیم و به عنوان یک کشور، بهایی را خواهید پرداخت که مایل به پرداخت آن نیستید؛ پس مراقب باشید.

هانگبی در پایان گفت که “خط قرمز” در جایی قرار دارد که ایران “به لحظه بی‌بازگشت نزدیک شود”.