//

مزدوران منطقه ای جمهوری اسلامی از نصرالله تا هنیه به حکومت ایران پشت کردند

یک تحلیلگر ارشد اسرائیلی می گوید: عملیات اخیر "سپر و تیر" اسرائیل در برهه زمانی ای رخ داد که جمهوری اسلامی این گونه وانمود می کرد که اسرائیل در اوج ضعف و به اصطلاح جبهه مقاومت در اوج قدرت است. پایان این دور از تنش اما ضعف جمهوری اسلامی را آشکار ساخت چرا که دبیرکل جهاد اسلامی علیرغم فشارهای وارده از سوی ایران تسلیم ابتکار عمل میانجیگری مصر شد و با آتش بس موافقت کرد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

یک تحلیلگر ارشد اسرائیلی می گوید: عملیات اخیر “سپر و تیر” اسرائیل در برهه زمانی ای رخ داد که جمهوری اسلامی این گونه وانمود می کرد که اسرائیل در اوج ضعف و به اصطلاح جبهه مقاومت در اوج قدرت است. پایان این دور از تنش اما ضعف جمهوری اسلامی را آشکار ساخت چرا که دبیرکل جهاد اسلامی علیرغم فشارهای وارده از سوی ایران تسلیم ابتکار عمل میانجیگری مصر شد و با آتش بس موافقت کرد.

به گزارش فرانیوز، “مایکل سگال” سرهنگ دوم بازنشسته ارتش رژیم اسرائیل تحلیلگر ارشد در مقاله ای تحلیلی در اندیشکده “مرکز امور عمومی اورشلیم” با اشاره به دور تازه تنش بین اسرائیل و جهاد اسلامی می نویسد:”ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی در تاریخ ۲ و ۳ مه سال جاری تنها دو هفته پیش از تازه ترین درگیری ها میان اسرائیل و جهاد اسلامی از سوریه بازدید به عمل آورد و در آنجا با “زیاد نخاله” از رهبران جهاد اسلامی فلسطین و “خلیل الیحیی” از اعضای ارشد حماس ملاقات کرد.

رئیسی در آن دیدار گفته بود:” امروز بیش از هر زمان دیگری وحدت و انسجام نیروهای مقاومت، منطقه و جهان اسلام برای تسریع شکست رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و حاکمیت فلسطینیان برای تعیین سرنوشت آنان ضروری است. فروپاشی رژیم صهیونیستی را که آثار آن مشهود است بسیار نزدیک می دانیم”.

رئیسی از گروه های فلسطینی خواست تا از تمام ظرفیت های شان برای دستیابی به “حقوق پایمال شده فلسطین” و “آزادی قدس شریف” استفاده کنند. با این وجود، جهاد اسلامی فلسطین گروه مورد علاقه جمهوری اسلامی در عمل هیچ کمک قابل توجهی فراتر از حمایت لفظی از سوی تهران و سایر اعضای اردوگاه موسوم به جبهه مقاومت دریافت نکرد و رهبری نظامی آن گروه در طول عملیات متحمل شکست شدیدی شد.

جمهوری اسلامی انتظار داشت که سایر عناصر جبهه مقاومت (به ویژه حماس) برای پرتاب راکت به سوی اسرائیل با جهاد اسلامی همراه کنند. کار تا جایی پیش رفت که روزنامه تندروی “کیهان” چاپ تهران به صراحت از حماس انتقاد کرد و انفعال حماس در برابر راکت های پرتاب شده از سوی جهاد اسلامی علیه اسرائیل را صرفا “نیش پشه برای صهیونیست ها” دانست.

این نظامی بازنشسته ارتش اسرائیل در ادامه می نویسد:”جمهوری اسلامی همزمان تلاش کرد تا کشورهای مسلمان را برای کمک فوری به فلسطینیان بسیج کند تا “پایان عمر اسرائیل را سرعت بخشند” و بتواند از اظهارنظر توخالی فراتر رود.

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی ای بمناسبت هفتمین سالگرد مرگ مصطفی بدرالدین فرمانده ارشد حزب الله وعده حمایت کامل از فلسطینیان را داد با این وجود، به هیچ وجه خود را در دور کنونی درگیری ها درگیر نکرد. شاید در محاسبات حزب الله لبنان پاسخ نظامی دقیق اسرائیل به پرتاب ۳۶ راکت از خاک لبنان توسط حماس در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۲۳ میلادی  لحاظ شده است.

 این شرایط در حالی رخ داد که جمهوری اسلامی در ماه های اخیر با توجه به بحران داخلی اسرائیل این گونه القا کرده بود که اسرائیل در موضع ضعف قرار گرفته است. با این وجود، این برداشت اشتباه بهای سنگینی را بر رهبری نظامی جهاد اسلامی فلسطین تحمیل کرد.

علاوه بر این،  نمایش چشمگیر اطلاعات و قابلیت های عملیاتی قدرتمند اسرائیل در طول این عملیات شهرت نظامی آن کشور را در چشم کشورهای عربی تقویت کرد و به طور بالقوه راه را برای همکاری های منطقه ای بیش تر علیه جمهوری اسلامی در آینده هموار کرده است. جمهوری اسلامی بر «زیاد نخاله» و سایر مقام های ارشد جهاد اسلامی فشار آورد تا به جنگ با اسرائیل تا انتها ادامه دهند. جمهوری اسلامی امیدوار بود تداوم اقدامات نظامی و تشدید بحران غزه باعث جلب حمایت بیش تر از سوی عناصر دیگر جبهه مقاومت از جهاد اسلامی شود اما این انتظار برآورده نشد.

در نهایت، دبیرکل جهاد اسلامی علیرغم فشارهای وارده از سوی ایران، تسلیم ابتکار عمل میانجیگری مصر شد و با آتش بس موافقت کرد.  به نظر می رسد جمهوری اسلامی مایل به استفاده از زندگی فلسطینیان برای دستیابی به اهداف خود و افزایش نفوذ منطقه ای خود است”.