مروری بر روزنامه های صبح کشور؛ حجاب، گرانی و مهاجرت نیروی کار

روزنامه های صبح کشور امروز یکشنبه 27 فروردین ماه به موضوعاتی از قبیل، گرانی ، حجاب و نوع تقابل حکومت با مخالفان آن، تسریع در روند مهاجرت نیروهای متخصص کشور و همچنین وضعیت بیکاری و محقق نشدن شعار دولت رئیسی مبنی بر ایجاد اشتغال پرداخته اند.

خواندن این مطلب 22 دقیقه طول میکشد.

روزنامه های صبح کشور امروز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه به موضوعاتی از قبیل، گرانی ، حجاب و نوع تقابل حکومت با مخالفان آن، تسریع در روند مهاجرت نیروهای متخصص کشور و همچنین وضعیت بیکاری و محقق نشدن شعار دولت رئیسی مبنی بر ایجاد اشتغال پرداخته اند.

به گزارش فرانیوز، روزنامه آرمان ملی در یادداشتی از محمد هادی جعفرپور وکیل دادگستری تحت عنوان «حقوق شهروندی و یک سوال» به موضوع برنامه های جدید حکومت برای مقابله با مخالفان حجاب اجباری بدون وجود بند قانونی برای تصمیمات گرفته شده، پرداخته است.

این وکیل دادگستری نوشته است: بنا به اصل برائت و سایر اصول تعریف شده ذیل عنوان حقوق ملت، هیچ مرجع و مقام حاکمیتی حق ندارد خارج از ضوابط قانونی و تشریفات دادرسی عادلانه، آزادی و حقوق شــهروندی افراد جامعه را محدود کند.

جعفرپور در ادامه آورده است: بیانیه و اظهارنظر اخیر رئیس پلیس کشور در مقوله حجاب سبب طرح این پرسش است که این نهاد انتظامی بنا به کدام مصوبه قانونی صالح به اعمالِ رفتارهایی از قبیل توقیف خودرو و یا حتی ارسال پیامک و عدم ارائه خدمات به بانوان بدون حجاب شرعی است؟ قانون مجازات و آیین دادرسی کیفری برای ثانیه و لحظه ای بازداشت و توقیف ولو به دستور مقام قضائی قائل به تشریفات خاصی شده است.

بنا به قوانین حاکم اساسا فرض محکومیت افراد متهم به چنین جرمی به مجازات زندان منتفی اســت و بالتبع همین امر اعمال برخی محدودیت های قضائی مانند توقیف خودرو و یا جلب متهم فاقد محمل قانونی است.

روزنامه اعتماد هم در گفتگویی طولانی با علی خانمحمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکربه راهکارهای این نهاد در موضوع برخورد با مخالفان حجاب اجباری پرداخته است.

 درحالی که در درون حکومت نیز برخورد خشن و سلبی با مخالفان حجاب اجباری منتقدانی دارد و دوقطبی سازی جامعه را از پیامدهای آن می دانند، خانمحمدی مدعی شد تذکر درباره حجاب مقابل هم قرار دادن مردم نیست.

همچنین روزنامه جوان که سخنگوی ارگان سپاه نیز محسوب می شود تیتر یک صفحه نخست خود را به مقوله حجاب تحت عنوان «مسئله حجاب» اختصاص داده و با شعف، از آغاز برخورد قانونی به گفته این روزنامه  با «هنجارشکنی‌های نامتعارف» نوشته است.

این روزنامه معتقد است: کم‌کاری دنباله‌دار دستگاه‌های مسئول برای فرهنگ‌سازی در حوزه عفاف و حجاب از یک سو و برنامه‌ریزی گسترده دشمن و تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد از سوی دیگر در نهایت موجب شد تا مسئله حجاب بیش از پیش چالش‌برانگیز شود و این مسئله در نوک پیکان سناریو‌های براندازانه نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

در همین حال حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه در یادداشتی که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده است می گوید: فعالیت چندین ساله گشت ارشاد نه‌تنها از میزان بدحجابی در جامعه نکاست بلکه موجب واکنش شدید و گسترش کم حجابی در بین برخی از خانم ها شد. هم‌اکنون نیز متأسفانه دوباره وظیفه برخورد با این معضل اجتماعی برعهده پلیس واگذار شده است تا با روش‌های جدید بتواند آن‌را مهار کند. طبیعی است که نوع پوشش و حجاب یک مسئله اجتماعی و یک موضوع اخلاقی است که با وظایف انتظامی و امنیتی فاصله بسیار دارد و ساختار نیروی انتظامی برای روبرو شدن با آن مناسب نیست.

موضوع دیگری که روزنامه ها به آن پرداخته اند مسئله گرانی وتورم روبه افزایش است که زندگی شهروندان را با چالش های جدی مواجه کرده است.

روزنامه آسیا در مطلبی به قلم سعید کاکاآقازاده نوشته است: با توجــه به اینکه هیچ نشــانی از تغییردیدگاه دولت به وضعیت نــا مطلوب فعلی دیده نمی شــود به نظرمی رسد سازوکارهایی که شکل دهنده این شرایط بوده است،درسال جاری همچنان ادامه داشته باشد.  بــه همین علــت این نگرانی وجوددارد که قــدرت خرید مردم بازهم کاهش پیدا کند. اگردولت بخواهد اقتصادکشــور را از بحران فعلی خارج کند ضرورت ایجاد می کند تا رشــد اقتصــاد را به حداقل ۱۰درصد برســاند. البته اگربتوانــد نزدیک به ۵/۲ بشــکه از نفت را بفروشــد و همچنین ۳۶ میلیارد دلار اضافه تر هم داشته باشد. با درنظرگرفتن افزایش تورم،مســلما ارزش ریال درسال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر افت خواهدکرد و درنتیجه با کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت ها، مردم فقر بیشتر را تجربه خواهندکرد.

مردمسالاری هم این باره نوشت: رشد قیمتها در اسفند متوقف نشده و در فروردین امسال با رشد بیشتری همراه بوده اســت. اگرچه آمار رســمی تورم فروردین، در هفته های آتی اعلام می شود اما شواهد حکایت از آن دارد که در همین روزهای گذشته از سال جدید، شاهد رشــد شتابان قیمتها بوده ایم.

به نوشته این روزنامه در دولت رئیسی نرخ تورم از ۴۰ درصــد پایینتر نیامــده و با روند انفعالی، امیدی به کنترل روند صعودی آن هم نیست. بویژه با توجه به اینکه زمزمه های افزایش قیمت برخی حامل های انرژی هم در ســال جاری به گوش می رســد و این موضوع می تواند مانع از کنترل نرخ تورم شود.

آفتاب یزد نیز با این تیتر که «ترفند جدید وزرای دولت برای فرار از موضوع افزایش افسارگسیخته قیمت ها ؛ ساختگی است قبول نداریم!» به موضوع افزایش قیمت خودرو پرداخته است. در این مطلب می خوانیم : وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید که قیمت های خودرو کاذب است در صورتی که معامله خودرویی با همین قیمت های کاذب در جریان است. اساسا زندگی مردم بر مدار همین قیمت هایی که مسئولان آن را کاذب می خوانند می چرخد. از همه مهم تر آنکه تجربه نشان داده که وقتی قیمت محصولی بالا می رود هیچ وقت پایین نخواهد آمد و اگر هم پایین بیاید خیلی ناچیز اســت. از همین رو به نظر می رسد که مســئولان با ســاختگی خواندن قیمت ها می خواهند کم کاری خود را پنهان کنند.

روزنامه اقتصاد ملی در مطلبی تحت عنوان شکست «کارنامه سازی» برای نرخ بیکاری به آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری اشاره و نوشته است: دولت سیزدهم که از تک رقمی شدن نرخ بیکاری به عنوان یک دستاورد در کارنامه اقتصــادی خود نام می برد و از آن خرســند بود، حالا به نظر می رسد که به مانند تجربه تلخ تورم باید نسبت به سرنوشــت این شــاخص اقتصادی هم در ســال گذشــته ابراز ناراحتی کند.

اما انتشــار گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری در زمســتان، یک حاشیه دیگر هم داشــت و باعث شــد برخی به زبان طعنه و کنایــه دولت را به زیر سوال ببرند. موضوع به وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال مربوط می شود. مرکز آمــار اعلام کرده اســت که نرخ بیکاری بــا افزایــش ۵.۱ درصدی در زمســتان نســبت به فصــل پاییز، به  ۷.۹ درصد رســیده و در عین حال در مقایسه با زمستان ۱۴۰۰ هم افزایش ۳/۰ درصدی داشــته اســت. این در حالیســت که در دولت ســیزدهم در پاییز سال گذشته بارها از کاهش ۷.۰ درصدی نرخ بیــکاری اعلام رضایت و آن را یــک موفقیت دانســته بود.

موضوع دیگری که برخی روزنامه ها به آن پرداخته اند، مهاجرت نگران کننده نیروی کارماهر ایرانی به کشورهای همسایه تحت عنوان «چالش جدید بنگاه های تولیدی» است. روزنامه« امروز» با مطلبی تحت عنوان «پرواز سرمایه» به مهاجرت نیروی کار متخصص از کشور اشاره کرده و آورده است: در جدیدترین گزارش منتشر شده از شاخص مدیران خرید، مدیران بنگاه های اقتصادی از جهش نرخ ارز در قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شــده به عنوان یکی از مشکلات واحدهای تولیدی یاد کرده و بر این موضوع اشاره کرده اند که جهش نرخ ارز در قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده محصولات تاثیرگذار بوده و این امر موجب شده تا محصولات جدید باید به قیمت های بالاتر فروخته شود، اما با توجه به عدم نقدینگی مشتریان تقاضا در سطح پایینی قرار دارد.

یکی از مشکالت جدیدی که مدیران واحدهای تولیدی در این گزارش به آن اشاره کرده اند به کمبود نیروی کارماهر باز می گردد. براساس این گزارش بنگاه های تولیدی اعالم کرده اند که به دلیل تمایل مهاجرت نیروی کار ماهر و تکنسین ها ازجمله به کشورهای همسایه با کمبودنیروی کار متخصص در بازار روبرو هستند.

روزنامه نقش اقتصاد نیز در مطلبی به همین موضوع مهاجرت نیروی کار با تیتر «تشدید مهاجرت نیروهای ماهر از ایران» پرداخته و نوشته است: به گفته فعالان اقتصادی به دلیل مهاجرت نیروی کار متخصص، بســیاری از شــرکت ها با کمبود نیروی کار ماهر مواجه خواهند بود و به دلیل شــرایط تورمی انگیزه و بهره وری در میان نیروی کار بازار، پایین است.