/

مردم مهاباد با برپایی تجمع ضدحکومتی قتل عام ۵۹ جوان این شهر را محکوم کردند

مردم مهاباد روز گذشته با برپایی مراسمی چهلمین سالگرد کشتار دسته‌جمعی ۵۹ جوان توسط حکومت جمهوری اسلامی محکوم کردند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

مردم مهاباد روز گذشته با برپایی مراسمی چهلمین سالگرد کشتار دسته‌جمعی ۵۹ جوان توسط حکومت جمهوری اسلامی محکوم کردند.

به گزارش فرانیوز، شماری از مردم مهاباد علیرغم ممانعت نیروهای امنیتی و محاصره آرامستان این شهر در روز جمعه دوازدهم خرداد ماه، مراسم چهلمین سالگرد اعدام ۵۹ جوان را توسط جمهوری اسلامی محکوم کردند.

ماموران امنیتی نظام در پی انتشار گسترده فراخوان برگزاری این تجمع، اقدام به محاصره و مسدود کردن مبادی ورودی آرامستان فردوس مهاباد کردند.

با این وجود مردم راس ساعت مقرر با در دست داشتن تصاویر اعدام‌شدگان خرداد ماه ۱۳۶۲ و همچینین تصاویر جانباختگان اعتراضات سراسری سال گذشته این مراسم را در محوطه آرامستان برگزار کردند.

تجمع‌کنندگان در محکومیت اعدام‌های فله‌ای توسط جمهوری اسلامی، شعارهای ضدحکومتی مانند “دیکتاتور از ما می‌ترسد” و “شهید نمی‌میرد” سردادند.

دوازدهم خرداد ماه ۱۳۶۲، دست‌کم ۵۹ تن از جوانان و کودکان زیر هجده سال مهاباد به طور همزمان توسط نیروهای سپاه پاسداران در زندان تبریز اعدام شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی با گذشت چهل سال ، از جمله درباره اینکه آنها در کدام دادگاه و با چه اتهاماتی محاکمه‌شده بودند، توضیحی ارائه نکرده‌اند.

علیرضا شیخ عطار استاندار آذربایجان غربی و حمیدرضا جلایی‌پور فرماندار شهر مهاباد در زمان این اعدام‌ها بودند، اما تاکنون توضیحی درباره جزئیات این اعدام‌ها ارائه نداده‌اند.

همچنین شماری از فعالان حقوق بشر و فعالان کرد حمیدرضا جلایی‌پور، از چهره‌های اصلاح‌طلب دو دهه اخیر، را به عنوان یکی از عاملان اصلی اعدام دسته‌جمعی ۵۹ جوان و کودک مهابادی معرفی کرده‌اند.

این در حالی است که جلایی‌پور طی مصاحبه‌ای با اعتمادآنلاین در فروردین سال ۱۴۰۰ ادعا کرد که یک ماه بعد از اعدام این ۵۹ نفر در زندان تبریز مطلع شده است!