/

مذاکره محرمانه حکومت ایران با چین و روسیه برای دریافت سوخت موشک

وب‌سایت خبری پولتیکو با انتشار گزارشی خبر داد که چین و روسیه مذاکرات محرمانه‌ای را با جمهوری اسلامی جهت عرضه مجدد یک ترکیب شیمیایی کلیدی برای سوخت موشک‌های بالستیک به ایران آغاز کرده‌اند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

وب‌سایت خبری پولتیکو با انتشار گزارشی خبر داد که چین و روسیه مذاکرات محرمانه‌ای را با جمهوری اسلامی جهت عرضه مجدد یک ترکیب شیمیایی کلیدی برای سوخت موشک‌های بالستیک به ایران آغاز کرده‌اند.

به گزارش فرانیوز، وب سایت خبری پولتیکو نوشت: این مذاکره نشان‌دهنده نقض آشکار تحریم‌های سازمان ملل است و احتمالاً به مسکو کمک می‌کند تا ذخایر خالی موشک‌های خود را دوباره پر کند.

در این گزارش به نقل از دیپلمات‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود آمده است که تهران با مقامات و شرکت‌های دولتی از هر دو کشور، از جمله شرکت شیمیایی روسیه‌ای «FKP Anozit» برای تهیه مقادیر زیادی از «پرکلرات آمونیوم»، ماده اصلی در سوخت‌های جامد استفاده شده برای موشک‌ها، مذاکره کرده است.

مقدار دقیق پرکلرات آمونیومی که جمهوری اسلامی قصد دارد خریداری کند، مشخص نیست، اما دیپلمات‌هایی که با این موضوع در ارتباط هستند، تخمین می‌زنند که حجم مواد شیمیایی که ایران قصد دارد از دو کشور چین و روسیه خریداری کند به‌اندازه‌ای است که هزاران موشک از جمله موشک‌های ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر که توسط ایران و نیروهای وابسته به آن در خاورمیانه استفاده شده است، ساخته شود.

دیپلمات‌ها گفتند که اگر این توافق انجام شود، برخی از این موشک‌ها ممکن است در نهایت علیه اوکراین استفاده شوند.

دیپلمات‌های آشنا با این موضوع می‌گویند که کمک به روسیه از طریق ایران با تامین پرکلرات آمونیوم، یکی از راه‌هایی است که چین می‌تواند در پشت پرده به روسیه کمک مؤثری ارائه دهد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید، کشورها از ارائه «پرکلرات آمونیوم» به ایران بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل منع شده‌اند.

«پرکلرات آمونیوم» یک جزء کلیدی در سوخت جامد موشک است. بیشتر موشک‌های بالستیک دقیق و کوتاه‌برد ایران به موتورهای سوخت جامد متکی هستند. به گفته تحلیلگران، ایران همچنین از این سوخت برای توسعه موشک‌های دوربردتر تحت پوشش برنامه‌های فضایی خود استفاده می‌کند.

به گفته تحلیلگران، جمهوری اسلامی مشتاق است تا تولید موشک‌های بالستیک خود را افزایش دهد، زیرا به دنبال تقویت بازوهای خود در خاورمیانه است.