/

مذاکرات هسته‌ای متوقف شد؛ اختلاف بر سر تبادل تعداد زندانیان دوتابعیتی

میدل‌ایست آی با انتشار گزارشی از توقف مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و آمریکا به دلیل اختلاف نظر بر سر تبادل زندانیان آمریکایی خبر داد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وبسایت میدل‌ایست آی به نقل از منابع ایرانی نوشت: مقامات آمریکایی خواهان آزادی چهارمین زندانی هستند و نهادهای جمهوری اسلامی در مورد موافقت با یکدیگر اختلاف ‌نظر دارند.

بر اساس این گزارش، منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات به میدل‌ایست آی درباره تلاش‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای موقت بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده گفتند: جناح‌های حاکمیت ایران بر سر خواسته‌های آمریکا در مورد آزادی زندانیان مخالفت کرده است.

به گفته یک منبع در درون تشکیلات سیاسی جمهوری اسلامی، ایالات متحده تاکید کرده است که پیشرفت بیشتر در مذاکرات نمی‌تواند حاصل شود مگر اینکه توافقی بر سر موضوع زندانیان دوتابعیتی آمریکایی و ایرانی حاصل شود. در این گزارش آمده که «ابراهیم رئیسی با تبادل کامل زندانیان» موافق است ولی «برخی نهاد‌های قدرتمند حکومتی» حاضر به پذیرفتن آزادی همه زندانیان نیستند.

در اوایل این ماه، به نظر می‌رسید که تهران و واشنگتن پیشرفت خوبی در مذاکرات بر سر یک توافق موقت داشته باشند که در ازای محدود کردن غنی‌سازی هسته‌ای، برخی تحریم‌ها را کاهش می‌دهد.

در حالی که دو طرف در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای برجام به بن‌بست رسیده بودند. اما گفتگوهای مستقیم بین رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک بر سر یک توافق موقت نه چندان رسمی، امیدوارکننده بود.

همانطور که ابتدا توسط میدل‌ایست آی فاش شد، دو طرف توافق کردند که جمهوری اسلامی اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی نکند و با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) برای نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته ای خود همکاری کند.

در ازای آن، تهران مجاز خواهد بود تا یک میلیون بشکه نفت در روز صادر کند و به درآمد خود و سایر منابع منجمد در خارج از کشور دسترسی پیدا کند.

بر اساس گزارش‌ها، این بودجه باید منحصراً برای خرید طیف وسیعی از اقلام ضروری از جمله غذا و دارو استفاده شود.

درحالیکه در هفته‌های اخیر گزارش‌های تایید نشده‌ای از مذاکرات بین ایران و آمریکا منتشر شده، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته است از آنجا که ایران در جهت عمل به تعهداتش در برجام گام برنمی‌دارد، چشم‌انداز رسیدن به توافق در آینده نزدیک کمرنگ است.

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه هفتم تیرماه در یک نشست «شورای روابط خارجی»، اعلام کرد که «ما نظاره‌گر اقدامات ایران هستیم».

آقای بلینکن از جمهوری اسلامی ایران خواست تا دست به اقداماتی نزند که باعث افزایش تنش‌ با ایالات متحده آمریکا و کشورهای خاورمیانه می‌شود، و گفت که دولت جو بایدن با امید احیای برجام آغاز به کار کرد.

آقای بلینکن روز چهارشنبه با اشاره به توقف مذاکرات هسته‌ای گفته است: «این مذاکرات با میانجی‌گری اتحادیه اروپا با شکست مواجه شد و اعتراضات گسترده مردمی ایران نیز کاخ سفید را برای رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی بیشتر دچار تردید کرد».

او در ادامه تصریح کرد که مذاکرات غیرمستقیم در ماه‌های اخیر با واسطه‌گری عمان و با تمرکز بر وضعیت زندانیان آمریکایی در ایران، از سر گرفته شده است، اما مذاکرات برجام درباره برچیده شدن تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای «شکست خورد».

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در آخرین موضع گیری نسبت به جریان مذاکرات بین دو کشور، شایعه‌ها درباره توافق یا تفاهم موقت هسته‌ای با جمهوری اسلامی را «دروغ و گمراه‌کننده» خواند.