/

محمود اجاقلو به ۱۱ سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد

فشار نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد خیزش انقلابی ایرانیان بر کنشگران سیاسی و مدنی افزایش یافته و‌ در همین راستا یک زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۱۱ سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از ایران‌وایر، محمود اجاقلو، فعال مدنی تُرک آذربایجانی توسط عباسعلی حوزان و خسرو خلیلی مهدیرجی، قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

وی به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال، به اتهام «تحریک مردم به جنگ و کشتار یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به پنج سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده است.

این زندانی سیاسی همچنین در بخش مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور، منع عضویت در گروه و تشکل‌های سیاسی و ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی به مدت دو سال و خلاصه‌نویسی دو کتاب درباره آذربایجان محکوم شده است.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال از حکم زندان صادر شده قابل‌ اجرا خواهد بود.

این حکم تنها دو روز پس از ارسال پرونده این زندانی سیاسی از دادگاه بدوی به دادگاه تجدید نظر صادر شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی پیشتر آقای اجاقلو را مجموعا به ۱۶ سال زندان محکوم کرده بود.

این فعال مدنی در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۱، هم‌زمان با خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

آقای اجاقلو که در حال حاضر در بند چهار زندان اوین محبوس است، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی در بند ۲۰۹، دست به اعتصاب غذا زده بود.

او در نهایت پس از تحمل حدود دو ماه بازداشت در این بند امنیتی، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.