جمشید شارمهد

محاکمه مجدد جمشید شارمهد با وجود صدور حکم اعدام

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه چند ماه پس از صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، از برگزاری جلسه دادگاه حقوقی محاکمه دولت آمریکا و این شهروند دوتابعیتی با موضوع بمبگذاری حسینیه وصال شیراز به ریاست قاضی حسین زاده خبر داد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به نقل از رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی، جلسه دادرسی حقوقی جمشید شارمهد به ریاست قاضی حسین زاده امروز سه شنبه ۲۱ شهریور ماه در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران مجتمع قضائی شهید بهشتی برگزار شد.

جمشید شارمهد شهروند آلمانی ایرانی در سال ۱۳۹۹ در خارج از کشور ربوده و به داخل منتقل شد.

سپس رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر»، رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا، معرفی کردند.

او در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد و دو سال و نیم پس از ربوده شدن و انتقال به ایران در اسفند ۱۴۰۱ با حکم دادگاه انقلاب تهران به «اعدام» محکوم شد.

طبق گزارش رسانه های داخلی این جلسه دادگاه حقوقی تحت عنوان رسیدگی به دعوای بالغ بر ۱۲۰ خواهان نسبت به دولت آمریکا و جمشید شارمهد با موضوع بمب گذاری در حسینیه وصال شیراز برگزار شده که ۱۴ نفر در این حادثه جانباخته و ۲۰۰ نفر مصدوم شدند.

در این جلسه همانطور که جمهوری اسلامی آقای شارمهد را رئیس گروه تندر اعلام کرده و حادثه حسینیه شیراز را به این گروه منتسب کرده، قاضی حسین زاده نیز مدعی شده که آقای شارمهد در نزد ضابطان نسبت به پذیرش این اقدام و پشتیبانی لجستیک و مالی از این اقدام اقرار کرده است.

جمهوری اسلامی بارها از متهمان زندانی به ویژه زندانیان سیاسی، تحت شکنجه اعتراف‌هایی علیه خودشان گرفته است.

او اشاره به اینکه این پرونده حقوقی بوده و بعد کیفری ندارد، خطاب به آقای شارمهد گفته است که «این پرونده دادخواهی خانواده‌هایی است که عزیزان آن‌ها در عملیات‌های تروریستی منتسب به گروهک تندر زیر نظر شما شهید، مجروح و یا جانباز شده‌اند».

قاضی دادگاه همچنین در ادامه درباره نقش دولت آمریکا و حامیان آن در وقوع حوادث به گفته او تروریستی در ایران، افزود: تامین مالی این اقدامات تماماً برعهده دولت آمریکا بوده و هزینه‌های هنگفتی به عواملشان در ایران پرداخت کرده‌اند.

او در پایان جلسه دادگاه گفت: ابلاغیه حضور برای تمامی خواندگان در خارج از کشور ارسال و نامبردگان اعم از دولت آمریکا و مسئولان آن نه لایحه‌ای ارسال و نه وکیلی انتخاب کرده‌اند لذا دادگاه با لحاظ مقررات تشکیل و پس از بررسی دلایل، تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

غزاله شارمهد پیش از این و در جریان محاکمه آقای شارمهد گفته بود که در دادگاه پدرش «فیلم‌های تبلیغاتی دروغی» درباره او نمایش داده می‌شود.

جمهوری اسلامی علاوه بر سرکوب مخالفان و ربودن برخی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در خارج از کشور، با بازداشت اتباع خارجی یا دوتابعیتی به عنوان «گروگان» در تلاش برای تحمیل خواسته‌های خود به کشورهای غربی بوده است.

آبرام پالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با خانواده جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی که توسط جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده، دیدار کرد.

آقای پالی پس از ملاقات با شایان و غزاله شارمهد ابراز امیدواری کرد که روزی پدرشان جمشید شارمهد بار دیگر بتواند در کنار عزیزانش حاضر شود.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین ضمن استقبال از دیدار با خانواده جمشید شارمهد تاکید کرد که او هرگز نباید بازداشت می‌شد.