/

متهم شدن یک ایرانی در آلمان به تلاش برای آتش‌زدن کنیسه یهودیان/ اثرانگشت سپاه در حملات خرابکارانه

دادستانی فدرال آلمان یک شهروند ۳۵ساله ایرانی - آلمانی را متهم کرد که با دستور عوامل جمهوری اسلامی برای آتش‌زدن یک کنیسه در شهر بوخوم، در غرب آلمان، اقدام کرده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

دادستانی فدرال آلمان یک شهروند ۳۵ساله ایرانی – آلمانی را متهم کرد که با دستور عوامل جمهوری اسلامی برای آتش‌زدن یک کنیسه در شهر بوخوم، در غرب آلمان، اقدام کرده است.

به گزارش فرانیوز، دادستانی کل آلمان این فرد را «بابک. جی» معرفی و اعلام کرد که او در ماه نوامبر سال گذشته یک وسیله آتش‌زا را به ساختمان مدرسه‌ای که در مجاورت کنیسه یهودیان قرار دارد، پرتاب کرده است.

بر اساس تحقیقات قضائی، این مرد پیش از آن، دستور آتش‌سوزی در کنیسه‌ای در ایالت نوردراین وستفالن را از یک فرد واسطه در ایران دریافت کرده بود. گفته شده آن فرد واسطه به نمایندگی از سوی نهادهای حکومتی که تاکنون ناشناس مانده، اقدام می‌کرده است.

بازرسان تحقیق آلمانی این ظن را دارند که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران پشت حملات به کنیسه‌های یهودیان در ایالت نوردراین وستفالن آلمان است.

یافته‌های مقام‌های دادستانی آلمان همچنین نشان می‌دهد که فرد بازداشت‌شده تلاش کرده است تا یکی از آشنایان خود را نیز متقاعد کند که با استفاده از کوکتل‌مولوتف کنیسه دیگری را در شهر دورتموند، به آتش بکشد، اما این شخص قبول نکرده است.

به گفته مقام‌های دادستانی فدرال، بابک. جی بعد از آنکه موفق نمی‌شود آشنای خود در دورتموند را برای انجام حمله متقاعد کند، برنامه خود را تغییر می‌دهد و در تمام این مدت نیز با واسطه حکومتی خود در ایران تماس داشته است.

دادستانی فدرال آلمان می‌گوید که فرد آمر و مأموریت دهنده آن، سپس  به طور مشخص از کنیسه یهودیان در بوخوم به عنوان هدف سوءقصد نام برده است.

دادستانی فدرال می‌افزاید: «متهم به دلیل ترس از شناسایی شدن، از حمله به کنیسه بوخوم که تحت مراقبت شدید است خودداری کرده است و مواد آتش‌زا را در مدرسه جنب کنیسه انداخته است.»

 بازرسان پرونده کنیسه بوخوم این ماجرا را با تیراندازی به کنیسه قدیمی در شهر «اسن» بی‌ارتباط نمی‌دانند. در تحقیقات مربوط به پرونده کنیسه اسن پای یک شهروند ایرانی – آلمانی به نام «رامین.ی» در میان است. از رامین.ی به عنوان فرد مسئول یک فرماندهی عملیاتی حملات در آلمان به نمایندگی از سوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یاد می‌شود. از قرار معلوم او سال گذشته به ایران فرار کرده است.

متهم پرونده حمله به کنیسه بوخوم با رامین.ی که با حکم بازداشت بین‌المللی تحت پیگرد قرار دارد در تماس بوده است.