شرکت متا شکبه جعلی جمهوری اسلامی
//

«متا» حساب‌های وابسته به حکومت ایران را که قصد نفوذ در رسانه های ترکیه داشتند حذف کرد

شرکت متا با انتشار گزارشی از حذف شبکه‌ای از حساب‌های جعلی وابسته به جمهوری اسلامی در پلتفرم‌های خود خبر داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این شبکه در قالب رسانه‌های به ظاهر مستقل با انتشار مطالب همسو با سیاست جمهوری اسلامی به دنبال تاثیرگذاری بر افکار شهروندان ترکیه‌ای بود.

بر اساس گزارش فصلی تازه‌ای که متا منتشر کرده، این شبکه شامل ۲۲ حساب کاربری فیسبوک، ۲۱ صفحه و ۷ حساب اینستاگرام بوده است. این حساب‌ها و صفحات به دلیل نقض قوانینی که متا از آن‌ها با عنوان «رفتار ساختگی هماهنگ» یاد می‌کند حذف شده‌اند.

در گزارش متا آمده است که این شبکه جعلی مطالبی خبری درباره رویدادهای روز منطقه خاورمیانه که عمدتا به زبان ترکی استانبولی بودند منتشر می‌کرد.

مطالب حمایتی درباره جمهوری اسلامی و فلسطین، پوشش سخنرانی‌های علی خامنه‌ای و یادداشت‌های انتقادی درباره اسرائیل، آمریکا، دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه این کشور، از جمله محتوای منتشر شده از طرف این شبکه جعلی بوده است.

ادمین ها در این شبکه های جعلی تلاش می‌کردند تا با انتشار لینک مطالب تهیه شده در پلتفرم‌های مختلفی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، تلگرام، لینکدین و پینترست، کاربران را به وبسایت‌های خود هدایت کنند.

به گفته متا، افراد پشت این کارزار برای مدیریت حساب‌ها و انتشار مطالب از حساب‌های جعلی استفاده کرده‌اند. این شرکت می‌گوید این حساب‌ها را پیش از آنکه بتوانند مخاطب زیادی جذب کنند، حذف کرده است.

در گزارش منتشر شده تعداد دنبال‌کنندگان صفحات فیسبوک این کارزار حدود ۱۱ هزار نفر و تعداد دنبال‌کنندگان صفحات اینستاگرام آن حدود ۱۷ هزار نفر عنوان شده است. جمهوری اسلامی مبلغ ۶۷۰ دلار نیز برای تبلیغات فیسبوک این صفحات هزینه کرده که مبالغ آن اغلب با لیر ترکیه یا دلار پرداخت شده بود.

این شبکه جعلی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شناسایی شده است.

متا اعلام کرده که این شبکه حکومتی را با شبکه شناسایی شده دیگری که در سال ۲۰۱۸ از جمهوری اسلامی کشف شد مرتبط می‌داند.

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز شرکت متا با انتشار گزارش فصلی سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳، از حذف ۴۰ حساب، هشت صفحه و یک گروه وابسته به جمهوری اسلامی از پلتفرم‌های خود خبر داد. این حساب‌ها و صفحات به طور عمده اسرائیل، فرانسه و بحرین را هدف قرار داده‌ بودند.

این شبکه حکومتی از پلتفرم‌های مختلفی از جمله فیس‌بوک، توییتر، تلگرام، یوتیوب و گروه‌های اینترنتی مربوط به هک برای عملیات خود استفاده می‌کرد.

این حساب‌ها مدعی بودند مجموعه‌هایی را در کشورهای هدف خود مورد حمله سایبری و نفوذ قرار داده‌اند.

در گزارش فصلی متا همچنین به کشف و حذف شبکه عظیمی از حساب‌های جعلی وابسته به نیروهای انتظامی چین اشاره شده است. که این شرکت از آن به عنوان «بزرگ‌ترین عملیات نفوذ مخفی» در جهان یاد کرده است.