/

مایکل مک‌کال خواستار شفافیت وزارت خارجه آمریکا در قبال ماجرای رابرت مالی شد

رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انتشار نامه‌ وزارت امور خارجه درباره تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی، از سوی روزنامه حکومتی تهران تایمز، با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی، از مسئولان این وزراتخانه خواست در این رابطه شفاف عمل کنند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر پایه بیانیه دفتر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مک کال، در این بیانیه‌ خواستار پاسخ‌‌گویی وزارت امور خارجه درباره «صحت افشای اطلاعات» و «چگونگی دسترسی جمهوری اسلامی» به چنین اطلاعاتی شد.

مایکل مک‌کال در این بیانیه «نقض احتمالی امنیتی» و «نیاز به شفافیت» در وزارت خارجه را خاطرنشان کرد.

همچنین رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «اگر این یادداشت معتبر باشد، بسیار نگران‌کننده است . این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی ـ در حالی که کنگره بی‌اطلاع است ـ اطلاعات حساس دولت ایالات متحده را در اختیار دارد».

هدف مک‌کال از این بیانیه، بررسی کامل امنیتی در وزارت امور خارجه، رسیدگی به آسیب‌پذیری‌ها و حفاظت از اطلاعات حساس اعلام شده است.

روزنامه تهران تایمز، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی روز دوشنبه ۲۸ اوت، یکی دیگر از اسناد داخلی وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرد. که از نقض احتمالی سه پروتکل امنیت ملی ایالات متحده از سوی رابرت مالی، نماینده دولت جو بایدن در امور ایران حکایت دارد.

این سند که ظاهرا از سوی ارین اسمارت، مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه، دفتر امنیت و تناسب کارکنان، صادر شده، سه دلیل برای تعلیق مالی ذکر می کند: «رفتار شخصی»، «مدیریت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده» و «استفاده از فناوری اطلاعات». در این نامه همچنین تاکید شده که «ادامه صلاحیت امنیتی ملی [رابرت] مالی به وضوح با منافع امنیت ملی [کشور] سازگار نیست».

عکس‌ این سند دو صفحه‌ای که تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ را دارد، با عبارت «حساس اما طبقه‌بندی نشده» منتشر شده است.