فروش لوازم‌التحریر با جلد شخصیت‌های کارتونی ممنوع؛ نوشت افزار فروشی ها به جگرکی تغییر کاربری دادند

همزمان با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، اعلام شد که فروش دفتر و لوازم‌التحریر با طرح شخصیت‌های کارتونی و والت‌دیزنی ممنوع است و واحدهای متخلف جریمه و پلمب می‌شود.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران با اعلام این خبر افزود: بازرسان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور مداوم به فروشگاه‌های نوشت‌افزار سرکشی می‌کنند.

اعمال این محدودیت‌ها در حالی است که قیمت لوازم‌التحریر نیز مانند سایر کالاها افزایش یافته و بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها نرخ لوازم‌التحریر در مقایسه با سال گذشته تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.

موسی فرزانیان با اذعان به این افزایش قیمت‌ها و با اشاره به تورم قیمت محصولات نوشت‌افزار و ضعف قدرت خرید خانواده‌ها، یک جعبه مدادرنگی ۲۴ عددی یا آبرنگ را کالایی «لوکس» خواند.

او همچنین با اشاره به لزوم تهیه لوازم‌التحریر در آستانه آغاز سال تحصیلی، کاهش فروش این محصولات را دور از انتظار توصیف کرد و افزود: کاهش فروش کتاب و نوشت‌افزار موجب شده است که شماری از این واحدهای صنفی، با تغییر کاربری به جگرکی تبدیل شوند.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران تورم این حوزه را ۴۵ تا ۵۵ درصد اعلام کرد و افزود: امسال رکود شدیدی در بازار مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه شهریورماه فصل اوج کار این صنف، اما تا کنون که فقط ۱۸ روز به شروع مدارس زمان باقی مانده، فرق آن‌چنانی با سایر روز‌ها نکرده است.

به تازگی خبرگزاری ایسنا گزارشی از قیمت لوازم‌التحریر منتشر کرده که بر اساس آن قیمت هر بسته مدادرنگی ۱۲تایی حدود ۲۴ تا حدود ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته مدادرنگی‌هایی با تنوع رنگ بیشتر قیمت بالایی دارد، به طوری که مدادرنگی ۱۲۰ رنگ از یک برند معروف خارجی در برخی فروشگاه‌های آنلاین نزدیک به ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت دفتر نقاشی بسته به نوع، تعداد برگ و طرح آن در مدل‌های معمولی از ۱۸ هزار تومان شروع می‌شود و برای مدل‌های مخصوص آبرنگ به بیش از ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. دفتر مشق هم ۱۸ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد که قیمت‌های بالا مربوط به دفترهای کلاسوری است.

قیمت جامدادی هم از حدود ۱۸ هزار تومان شروع می‌شود و برخی از انواع لوکس آن با طرح‌های خاص تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد. غلط‌‌گیر هم ۱۳ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد و پاک‌کن حدود هفت تا ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

انتشار گزارش‌ها از افزایش قیمت کالاهای مختلف در حالی است که به تازگی فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد شدید از وعده‌ها و ادعاهای دروغین مسئولان جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد عنوان کرد که از هر سه ایرانی یک نفر در فقر مطلق است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «با کمال تأسف، ادعاهایی که با عنوان رفع فقر و ایجاد اشتغال و ازاین‌قبیل مسائل مطرح می‌شود، جزء بزرگترین خطاها و خیانت‌هایی است که به دین خدا، مملکت، مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان صورت می‌گیرد! این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ۱۰۰ساله ایران، دوره زمانی ۲ برابر شدن اندازه جمعیت فقیر در ایران، به کمتر از ۳ سال رسیده است!»