حمله حوثی ها به کشتی
/

فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا: ایران به طور بسیار مستقیم در حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها دخالت دارد

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت جمهوری اسلامی «به طور بسیار مستقیم» در حملات حوثی‌های یمن علیه کشتی‌های بین‌المللی در منطقه دست دارد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به گفته او، حکومت ایران به وضوح در تامین منابع مالی و آموزش شبه‌نظامیان حوثی نقش دارد.

کوپر افزود تهدیدات جمهوری اسلامی از خلیج فارس و تنگه هرمز فراتر رفته و اکنون مناطق وسیع‌تری در خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است.

او عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ را حمله به جامعه بین‌المللی خواند و تاکید کرد برای مقابله با آن‌ها به واکنشی بین‌المللی نیاز است.

در عین حال، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها را «در راستای حمایت از مسلمانان» خواند.

او همچنین خلیج فارس را متعلق به «کشورهای مسلمان» خواند.

حوثی‌های به تازگی اعلام کردند که یک کشتی باری نظامی آمریکایی را در خلیج عدن با موشک بمباران کرده‌اند.

این گروه از دو ماه پیش و در حمایت از گروه افراطی حماس که با اسرائیل در حال جنگ است، دست‌کم ۳۴ حمله به کشتی‌ها از طریق آبراه‌های منتهی به کانال سوئز در مصر انجام داده است.

گروه حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و آمریکا قرار دارد. حوثی‌های یمن نیز اخیرا بار دیگر به فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده افزوده شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا در روزهای اخیر هفت حمله هوایی به پایگاه‌های نظامی حوثی‌ها انجام داده است.

ایران از حامیان حوثی‌های یمن است اما می‌گوید این گروه خود در ارتباط با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کند.

حوثی‌ها با اعلام حمایت از حماس متعهد شدند که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند و تا کنون ده‌ها موشک به کشتی‌ها و اهداف مورد نظرشان شلیک کرده‌اند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در سخنانی از حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ «تمجید» کرده و گفته بود که امیدوار است «جهاد و فعالیت‌های» حوثی‌ها «تا پیروزی ادامه پیدا کند».