/

فرانس ۲۴؛ شش ایرانی از سران سپاه و وزیر اطلاعات شکایت کردند

یک خبرگزاری بین‌المللی فرانسوی خبر داد که شش ایرانی ساکن فرانسه شکایتی جنایی را علیه فرمانده سپاه، وزیر اطلاعات و فرمانده سپاه قدس به دادستانی پاریس ارائه داده‌اند و در این شکایت، سران ارشد جمهوری اسلامی به «تهدید مخالفان ایرانی خود به مرگ و توجیه تروریسم» متهم شده‌اند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، شیرین اردکانی، از فعالان جمعیت عدالت ایران و وکیل این شش ایرانی ساکن فرانسه است.

وی شکایت آنان را از حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات و اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در دادستانی پاریس ثبت کرده است.

این سه مقام جمهوری اسلامی به تهدید علنی مخالفان ایرانی و در تبعید حکومت، مبنی بر ربودن و قتل آن‌ها متهم هستند.

در این شکایت حقوقی ۲۲ صفحه‌ای آمده است: رژیم جمهوری اسلامی و عوامل آن، سنت دیرینه تهدید مخالفان ایرانی در تبعید را به مرگ، ربودن و قتلشان در خاک فرانسه و اروپا حفظ کرده‌اند.

خبرگزاری فرانس ۲۴ این شکایت را اقدامی نمادین به مناسبت نخستین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در شهریور سال گذشته خواند که جنبش «زن، زندگی، آزادی» را در سراسر ایران به راه انداخت.

این رسانه به نقل از شیرین اردکانی، وکیل ایرانی-فرانسوی نوشت: این شکایت به جمهوری اسلامی که می‌خواهد مخالفانش را خفه کند، نشان می‌دهد، ایرانی‌ها در هر کجای دنیا که باشند، به تلاش برای شنیده شدن صدایشان ادامه خواهند داد.

اردکانی تاکید کرد که او و موکلانش از تمامی راهکارهای قانونی فرانسه در این زمینه استفاده می‌کنند اما هدف نهایی‌شان تحت تعقیب قرار دادن و محاکمه عاملان جنایت شهروندان ایرانی در فرانسه است.

او تصریح کرد: تهدیدها در واقع بخشی از «تعداد زیادی فتوای پنهان» علیه فعالان اپوزیسیون ایرانی در سراسر جهان است

این شش ایرانی که برخی از آن‌ها از دهه ۱۹۸۰ در فرانسه ساکن‌ هستند و برخی دیگر به تازگی زندگی در تبعید را آغاز کرده‌اند، شامل یک فیلم‌ساز، یک روزنامه‌نگار، یک نویسنده و یک فعال حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس هستند.

پرونده شکایت این افراد از مقام‌های حکومتی به واسطه اظهارنظرهای عمومی‌ آنان در فاصله شهریور تا دی گذشته علیه حامیان خیزش انقلابی ایرانیان در خارج از کشور است.

از جمله سخنان اسماعیل خطیب در ۲۲ آذر ۱۴۰۱ که گفته بود: «هر کس در اغتشاشات نقش داشته باشد، در هر کجای دنیا که باشد مجازات خواهد شد.»

سه مقام ارشد جمهوری اسلامی که هدف این شکایت جنایی قرار گرفته‌اند تنها به تهدید ایرانیان خارج از کشور متهم نیستند بلکه آن‌ها خبرنگاران و گردانندگان مجله طنز فرانسوی شارلی ابدو را نیز تهدید کرده‌اند.

حسین سلامی ۲۰ دی سال گذشته دست‌اندرکاران شارلی‌ابدو را به دلیل کشیدن کاریکاتور‌های علی خامنه‌ای به انتقام تهدید کرد و گفت: «فرانسوی‌ها و مدیران این موسسه را به سرنوشت سلمان رشدی ارجاع می‌دهم؛ مسلمانان دیر یا زود انتقام خواهند گرفت.»

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی مدت‌ها به دلیل فتوای قتل از سوی روح‌الله خمینی تهدید می‌شد و در پی حمله فردی چاقو به دست به او در مرداد سال گذشته، به شدت مجروح شد.

کارکنان شارلی‌ابدو هم در سال ۲۰۱۵ (دی ۱۳۹۳) و پس از انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام، از سوی افراد مسلح جهادی هدف قرار گرفته و شماری از آنان کشته شدند.