فایننشال تایمز: ایران دارای سریعترین رشد مهاجرت در جهان طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بوده است

یک رسانه خارجی با استناد به آمار و شواهد معتبر با بیان اینکه ایران در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ سریع‌ترین رشد مهاجرت را به کشورهای ثروتمند جهان ثبت کرد، عنوان کرد که مشکلات اقتصادی و سیاسی نیروی محرک مهاجرت و پناهندگی ایرانیان است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فایننشال‌تایمز در این گزارش به آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی استناد کرده است.

این رسانه اعلام کرد که ایران بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ با افزایشی ۱۴۱ درصدی، سریع‌ترین رشد نرخ مهاجرت به کشورهای ثروتمند را در جهان داشت.

طبق این گزارش، تعداد مهاجران ایرانی از ۴۸ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ رسید.

فایننشال تایمز به نقل از تحلیل‌گران، مشکلات اقتصادی و سیاسی را نیروی محرک مهاجرت و پناهندگی ایرانیان عنوان کرد.

طبق تحلیل سازمان بین‌المللی مهاجرت از داده‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل، تعداد درخواست‌های جدید پناهندگی که از سوی ایرانی‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ ارائه شده، نسبت به سال قبل ۴۴ درصد افزایش یافته است.

پیشتر نیز رصدخانه مهاجرت ایران با اشاره به افزایش شدید درخواست‌های ایرانیان برای پناهندگی یا کار و ویزای دانشجویی در خارج از کشور در سال‌های اخیر، گفت که ایران در حال گذراندن مرحله «مهاجرت دسته‌جمعی کنترل‌نشده» است.

بر همین اساس تعداد دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند نیز برای هشت سال متوالی افزایش یافته و از ۴۹ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ به ۷۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

از سوی دیگر، نرخ تورم ایران در چهار سال گذشته بالای ۴۰ درصد بوده است.

همچنین جمهوری اسلامی، خیزش انقلابی و اعتراضات گسترده مردم را پس از قتل حکومتی مهسا ژینا امینی با شدیدترین و خشن‌ترین واکنش پاسخ داده است.

همچنین از عوامل دیگر رشد مهاجرت میتوان اشاره کرد به ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی بین تهران و رقبایش و ترس از اینکه ایران به عنوان حامی گروه‌های ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی در منطقه، در صورت تشدید جنگ در غزه به یک درگیری گسترده‌تر کشیده شود.

مهاجران ایرانی به طور سنتی به سمت آمریکا، استرالیا، کانادا و اروپا رفته‌اند.

از سویی دیگر توسعه مستمر کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس باعث شده کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی، قطر و عمان به مقصدی جذاب برای افراد جویای کار تبدیل شوند.